Bahagian A
[ 40 markah ]
Jawab semua soalan
1
Tamadun Hwang Ho adalah tamadun terawal di China yang
memberikan sumbangan penting kepada peradaban manusia.
a)
Senaraikan dua golongan dalam struktur sosial masyarakat
tamadun Hwang Ho.
(i)
………………………………………………………………………………………………………………………..
(ii) …………………………………………………………………………………………………………………....... [ 2 markah ]
b) Nyatakan dua kepercayaan yang diamalkan
oleh masyarakat Hwang Ho.
(i)
………………………………………………………………………………………………………………………..
(ii)
……………………………………………………………………………………………………………………....
[
2 markah ]
c) Apakah peranan kalendar dalam masyarakat
Hwang Ho?
(i)
………………………………………………………………………………………………………………………..
(ii) ………………………………………………………………………………………………………………….......
[ 2 markah ]
d) Apakah iktibar
yang dapat dipelajari daripada
tamadun Hwang Ho
dalam meningkatkan pengeluaran hasil pertanian di negara kita?
(i)
………………………………………………………………………………………………………………………..
(ii)
………………………………………………………………………………………………………………….......
[ 2 markah ]
e) Pada pendapat
anda, apakah kesan peninggalan tamadun
Hwang Ho kepada peradaban
manusia kini?
(i)
………………………………………………………………………………………………………………………..
(ii)
………………………………………………………………………………………………………………….......
[ 2 markah ]
2 Pendidikan semasa zaman penjajahan
British dikenali sebagai pendidikan vernakular.
a) Apakah yang dimaksudkan dengan
pendidikan vernakular.
……………………………………………………………………………………………………………………………………
[ 1 markah ]
b) Nyatakan tiga ciri pendidikan vernakular.
(i)
………………………………………………………………………………………………………………………..
(ii)
………………………………………………………………………………………………………………….......
(iii)
………………………………………………………………………………………………………………………..
[ 3 markah ]
c) Mengapakah pendidikan vernakular tidak
berjaya memupuk perpaduan kaum di negara kita?
(i)
………………………………………………………………………………………………………………………..
(ii)
………………………………………………………………………………………………………………….......
[
2 markah ]
d) Pada pandangan anda, mengapakah
pendidikan penting dalam menangani globalisasi?
(i)
………………………………………………………………………………………………………………………..
(ii)
………………………………………………………………………………………………………………….......
[ 2 markah ]
e) Apakah
kesan yang terjadi, jika
rakyat di negara kita tidak
mendapat pendidikan yang
sewajarnya?
(i)
………………………………………………………………………………………………………………………..
(ii)
……………………………………………………………………………………………………………………....
[ 2 markah ]
3 Pengenalan sistem
birokrasi Barat membantu Thailand mengekalkan kemerdekaan. Nasionalisme di
Thailand berbeza di negara lain di Asia Tenggara.
a)
Nyatakan pemerintah Thailand yang memperkenalkan sistem
birokrasi Barat di negaranya.
…………………………………………………………………………………………………………………………………...
[
1 markah ]
b)
Nyatakan pembaharuan yang dilakukan oleh pemerintah tersebut.
(i)
………………………………………………………………………………………………………………………
(ii)
………………………………………………………………………………………………………………………
[
2 markah ]
c)
Mengapakah berlaku nasionalisme tahap pertama di Thailand?
(i)
………………………………………………………………………………………………………………………..
(ii)
………………………………………………………………………………………………………………………..
[
2 markah ]
d)
Apakah tindakan yang diambil oleh Phibul Songram untuk
mengatasi masalah tidak puas hati rakyat?
(i)
………………………………………………………………………………………………………………………..
(ii)
………………………………………………………………………………………………………………………..
[
2 markah ]
e)
Pada pendapat anda, apakah iktibar yang boleh diambil
daripada nasionalisme Thailand untuk mengekalkan kemerdekaan negara kita?
(i)
………………………………………………………………………………………………………………………..
(ii)
………………………………………………………………………………………………………………………..
[
2 markah ]
4 Rajah berikut menunjukkan komponen Badan Perundangan di
negara kita.
![]() |
a)
Apakah peranan Badan Perundangan di negara kita?
(i)
………………………………………………………………………………………………………………………..
(ii)
………………………………………………………………………………………………………………………..
[
2 markah ]
b)
Nyatakan dua bidang kuasa Yang Di-Pertuan Agong dalam badan
perundangan?
(i)
………………………………………………………………………………………………………………………..
(ii)
………………………………………………………………………………………………………………………..
[
2 markah ]
c)
Jelaskan perbezaan antara Dewan Negara dan Dewan Rakyat.
……………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………
[
2 markah ]
d)
Berikan dua syarat
untuk melayakkan seseorang itu menjadi Ahli Dewan Rakyat.
(i)
………………………………………………………………………………………………………………………..
(ii)
………………………………………………………………………………………………………………………..
[
2 markah ]
e)
Pada pandangan anda, mengapakah konsep pengasingan kuasa
antara Badan Perundangan dengan Badan Pelaksana dan Badan Kehakiman diamalkan
dalam sistem pemerintahan di negara kita?
……………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………
[
2 markah ]
Bahagian B
[ 60 markah ]
Jawab mana-mana tiga soalan daripada bahagian ini
5 Rajah di bawah menunjukkan aspek peningkatan tamadun
manusia.
![]() |
a)
Terangkan cara perluasan
kuasa yang dilakukan oleh pemerintah Yunani, Rom, India dan China pada
zaman peningkatan tamadun.
[
6 markah ]
b)
Pada pandangan anda, mengapakah masyarakat dunia mengutuk
amalan meluaskan pengaruh melalui peperangan?
[
4 markah ]
c)
(i) Jelaskan
pelaksanaan sistem pendidikan awam dalam tamadun China.
[
4 markah ]
(ii)
Nyatakan usaha yang dilakukan oleh kerajaan di negara kita
untuk menunjukkan keprihatinan terhadap kepentingan pendidikan.
[
6 markah ]
6 Penyebaran Islam di Asia
Tenggara diterima oleh masyarakat yang mempunyai sikap keterbukaan.
(a) Terangkan
cara penyebaran agama Islam di Asia Tenggara.
[ 8 markah ]
(b) Huraikan
pengaruh Islam terhadap sistem pemerintahan dan pentadbiran di
Asia Tenggara.
[
6 markah ]
(c)
Berdasarkan pengetahuan sejarah
anda, bagaimanakah nilai-nilai Islam mempengaruhi cara hidup masyarakat di Asia
Tenggara?
[ 6 markah ]
7 Revolusi Pertanian
memberikan sumbangan yang penting terhadap pencetusan dan perkembangan Revolusi
Perindustrian di Eropah.
(a) Jelaskan sumbangan
Revolusi Pertanian kepada kemunculan Revolusi Perindustrian di Eropah.
[ 4 markah ]
(b) Terangkan kesan Revolusi
Perindustrian kepada masyarakat Eropah.
[ 6 markah ]
(c) (i) Mengapakah
Revolusi Perindustrian membawa kepada imperialisme
Barat di Negara-negara
Asia dan Afrika?
[ 5 markah ]
(iii)
Pada pendapat anda, apakah pengajaran yang anda peroleh
daripada
Revolusi
Perindustrian?
[ 5 markah ]
8 Imperialisme baru di Asia Tenggara
yang bermula pada abad ke-15 berterusan hingga ke abad ke-20 apabila kuasa
Barat menguasai wilayah-wilayah di rantau tersebut.
(a)
Terangkan faktor yang mendorong kuasa Barat menjalankan dasar
imperialismenya di Asia Tenggara?
[
6 markah ]
(b)
Jelaskan kesan imperialisme Barat ke atas Asia Tenggara.
[
4 markah ]
(c)
(i) Pada
pandangan anda, mengapakah kita perlu mempertahankan
negara kita daripada
dijajah semula?
[
5 markah ]
(ii) Sebagai warganegara Malaysia, apakah
persiapan yang perlu anda
lakukan untuk mempertahankan negara daripada
penjajahan pada
masa hadapan?
[
5 markah ]
9 Rajah di bawah adalah tokoh yang terlibat dalam pembinaan
negara.
Tokoh
|
Negara
|
Count Camillo Benso de Cavour
|
Itali
|
Otto Eduard von Bismarck
|
Jerman
|
Nabi Muhammad s.a.w.
|
Madinah
|
(a)
Terangkan faktor yang menyebabkan terbentuknya negara bangsa
moden di Eropah pada penghujung abad ke-19.
[
6 markah ]
(b)
Nyatakan
usaha yang dilakukan oleh Count Camillo Benso de Cavour dan Otto Eduard von
Bismarck untuk membentuk negara bangsa masing-masing.
[ 6 markah ]
(c)
(i) Berdasarkan pengetahuan anda, mengapakah
pembentukan negara
Islam Madinah berbeza dengan pembetukan
kedua-dua negara di atas?
[ 4 markah ]
(ii) Pada pandangan anda, mengapakah
pembentukan negara dan
bangsa
Malaysia dianggap unik?
[
4 markah ]
10 Perjanjian Persekutuan
Tanah Melayu 1957 telah ditandatangani oleh
Raja-Raja
Melayu dan British pada 15
Ogos 1957 berdasarkan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948.
(a)
Nyatakan
isi penting Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957.
[ 4 markah ]
(b)
Berdasarkan
pengetahuan anda, jelaskan kepentingan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu
1957.
[ 4 markah ]
(c)
(i) Sebagai warganegara
yang patriotik, bagaimanakah anda
boleh
berperanan mengisi kemerdekaan negara
agar kekal berdaulat.
[
6 markah ]
(ii) Setelah
mengecapi kemerdekaan selama 57 tahun, nama Malaysia
harum
di pentas dunia sebagai
negara membangun yang
maju dan
stabil.
Berikan
kebenaran pernyataan tersebut.
[ 6 markah ]
11 Kebuntuan dalam siri rundingan
penyelesaian Perang Dunia Kedua menimbulkan bibit perpecahan dan akhirnya
membawa kepada kemunculan Blok Dunia dan Perang Dingin.
(a) Jelaskan
faktor kemunculan Blok Dunia.
[ 4 markah ]
(b) Nyatakan
perbezaan antara ideologi kapitalis dengan ideologi komunis.
[ 4 markah ]
(c) (i) Berdasarkan pengetahuan sejarah anda,
apakah kesan Perang Dingin
terhadap
kesejahteraan sejagat?
[
6 markah ]
(ii) Pada pandangan anda, apakah langkah yang
boleh diambil untuk mengelakkan berlakunya Perang Dingin?
[
6 markah ]
KERTAS SOALAN TAMAT
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete