Monday, 8 August 2016

CONTOH KERTAS 3 PPD TAWAU

SPM 2014 SEJARAH KERTAS 3

Cadangan soalan dan jawapan. ( soalan 1, 2,3)

Aras 1.
Mentakrifkan demokrasi berparlimen .
F1   Demokrasi Berparlimen bermaksud rakyat melibatkan diri dalam sistem pemerintahan negara
F2   Raja-Raja Melayu menjadi lambang taat setia rakyat
F3   Rakyat berpeluang membentuk kerajaan
F4   Rakyat bebas memilih perwakilan melalui pilihan raya
F5   Rakyat berhak menyokong, mengekal atau menukarkan kerajaan yang sedia ada melalui pilihan raya
F6   Perlembagaan Malaysia menjadi garis panduan sistem pemerintahan demokrasi berparlimen di Malaysia
F7 Beberapa pindaan perlembagaan dibuat untuk menyesuaikan sistem pentadbiran dengan perkembangan politik semasa
F8   Sistem demokrasi berparlimen berjaya mengekalkan kerajaan yang adil, sejahtera, dan stabil


ESEI SOALAN 1
 Demokrasi Berparlimen bermaksud rakyat melibatkan diri dalam sistem pemerintahan negara. Raja-Raja Melayu pula menjadi lambang taat setia rakyat. Melalui sistem ini rakyat berpeluang membentuk kerajaan. Rakyat bebas memilih perwakilan melalui pilihan raya.  Dalam pilihan raya,  rakyat berhak menyokong, mengekal atau menukarkan kerajaan yang sedia ada dalam proses pengundian semasa pilihan raya.
Perlembagaan Malaysia menjadi garis panduan sistem pemerintahan demokrasi berparlimen di Malaysia.  Selaras dengan peredaran masa, beberapa pindaan perlembagaan dibuat untuk menyesuaikan sistem pentadbiran dengan perkembangan politik semasa.  Sistem demokrasi berparlimen di negara kita berjaya mengekalkan kerajaan yang adil, sejahtera, dan stabil

2. Menyenaraikan ciri-ciri Demorasi berparlimen
i) Perlembagaan:
F1        Undang-undang tertinggi
F2        Dokumen rasmi
F3        Peraturan dan prinsip sebagai panduan kepada kerajaan
F4        Jaminan kerajaan menunaikan tanggungjawab
F5        Pembahagian kuasa antara persekutuan dan negeri
F6        Mengandungi 183 perkara
F7        Ada institusi Yang DiPertuan Agong, Parlimen, Jemaah Menteri dan Badan Kehakiman
F8        Keluhuran perlembagaan prinsip Rukunegara ke 3
F9        Menjamin kestabilan sesebuah negara
F10      Pindaan perlembagaan dibuat atas kepentingan rakyat dan negara
                                                                                                      ( 10x1= mak 10m )



ii) Raja Berperlembagaan
F1        Sistem pemerintahan beraja mengikut peruntukan dalam perlembagaan Malaysia
F2        Yang Dipertuan Agong bertindak berdasarkan Perlembagaan dan nasihat Perdana Menteri
F3        Baginda tidak boleh bertindak bersendirian kecuali dalam perkara tertentu atas budi bicara Baginda
F4        Yang DiPertuan Agong dipilih dari kalangan Sembilan Raja-Raja Melayu secara bergilir-gilir  5 tahun sekali
F5        Tonggak kerajaan Malaysia
F6        Merupakan ketua tertinggi angkatan bersenjata
F7        Bertanggungjawab menjaga dan memelihara kedudukan dan hak istimewa orang Melayu
F8        Merupakan Ketua Agama Islam bagi negeri baginda sendiri /Pulau Pinang / Melaka / wilayah Persekutuan / Sarawak dan Sabah
F9        Yang Dipertuan Agong ( YDPA ) mempunyai kuasa budi bicara untuk melantik Perdana Menteri
F10      YDPA boleh mengistiharkan undang-undang darurat dibawah ‘ Undang-Undang X’ jika mendapati keselamatan Negara terancam
F11      YDPA melantik Pengerusi dan 3 orang Ahli Suruhanjaya Pilihanraya / Ahli perkhidmatan Kehakiman / Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam
                                                                                                      ( 12x1= mak 10m )

ESEI SOALAN 2

Perlembagaan merupakan undang-undang tertinggi yang menjadi asas pembentukan negara kita.  Perlembagaan adalah dokumen rasmi yang mengandungi segala peraturan  dan prinsip sebagai panduan kepada kerajaan untuk melaksanakan kuasanya dan mentadbir negara.
Perlembagaan merupakan jaminan kerajaan menunaikan tanggungjawab melalui peruntukan yang terkandung di dalamnya.
Terdapat pembahagian kuasa antara persekutuan dan negeri.  Perlembagaan negara kita mengandungi 183 perkara.  Dalam perlembagaan negara kita terdapat institusi Yang DiPertuan Agong, Parlimen, Jemaah Menteri dan Badan Kehakiman.
Keluhuran perlembagaan merupakan prinsip Rukunegara ke-3.  Ia bertujuan menjamin kestabilan sesebuah negara. Pindaan perlembagaan dibuat atas kepentingan rakyat dan negara.  Ciri seterusnaya adalah sistem pemerintahan beraja mengikut peruntukan dalam perlembagaan Malaysia.  Yang Dipertuan Agong bertindak berdasarkan Perlembagaan dan nasihat Perdana Menteri.  Baginda tidak boleh bertindak bersendirian kecuali dalam perkara tertentu atas budi bicara Baginda.
Yang DiPertuan Agong dipilih dari kalangan Sembilan Raja-Raja Melayu secara bergilir-gilir  5 tahun sekali.  Baginda merupakan tonggak kerajaan Malaysia dan merupakan ketua tertinggi angkatan bersenjata.
Baginda bertanggungjawab menjaga dan memelihara kedudukan dan hak istimewa orang Melayu.   Selain daripada itu, baginda juga merupakan Ketua Agama Islam bagi negeri baginda sendiri, Pulau Pinang, Melaka, Wilayah Persekutuan, Sarawak dan Sabah.
Yang Dipertuan Agong (YDPA) mempunyai kuasa budi bicara untuk melantik Perdana Menteri.  Baginda juga boleh mengistiharkan undang-undang darurat dibawah ‘ Undang-Undang X’ jika mendapati keselamatan Negara terancam.  Di samping itu, baginda berkuasa melantik Pengerusi dan 3 orang Ahli Suruhanjaya Pilihanraya, Ahli Perkhidmatan Kehakiman, Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam

3. Menjelaskan konsep keluhuran perlembagaan.
i) Keluruhan Perlembagaan
F1    Keagungan.
H1a  Dan ketinggian undang-undang atau perlembagaan
H1b  Mengatasi Yang di-Pertuan Agong, Parlimen, Jemaah Menteri, dan  Mahkamah.
H1c  Ketertinggian perlembagaan dilihat pada peruntukan kuasa Parlimen
H1d  Kedudukan Yang di-Pertuan Agong
H1e  Kuasa Perundangan.
H1f  Kebebasan asasi.
F2    Peruntukan kuasa
H2a   Parlimen memperoleh kuasa daripada perlembagaan
H2b  Yang di-Pertuan Agong tertakluk kepada perlembagaan
H2c   Memelihara hak istimewa orang Melayu

F3     Undang-undang diisytiharkan
H3a  Tidak sah jika bercanggah dengan Perlembagaan Malaysia
H3b  Undang-undang negeri mestilah selaras
H3c  Dengan Perlembagaan Persekutuan.
H3d Undang-undang negeri yang bertentangan adalah terbatal.
H3e   Kuasa kepada mahkamah.
H3f  Membatalkan akta yang diluluskan di luar bidang kuasa Parlimen.
H3g  Atau bercanggah dengan perlembagaan.
H3h  Menentukan kesahihan setiap undang-undang.
H3i  Bagi menjamin ketertinggian Perlembagaan Malaysia.

ESEI SOALAN 3.

Keluhuran perlembagaan bermaksud keagungan dan ketinggian undang-undang atau perlembagaan itu sendiri. Ia mengatasi Yang di-Pertuan Agong, Parlimen, Jemaah Menteri dan mahkamah.  Dengan itu, semua jenis undang-undang yang bercanggah dengan Perlembagaan Malaysia adalah tidak sah.
Ketertinggian perlembagaan dilihat pada peruntukan kuasa Parlimen, kedudukan Yang di-Pertuan Agong, kuasa perundangan dan kebebasan asasi.

Perlembagaan Malaysia juga memberi peruntukan kuasa.  Ini termasuklah Parlimen yang memperoleh kuasa daripada peruntukan perlembagaan. Yang di-Pertuan Agong juga tertakluk kepada perlembagaan seperti memelihara hak istimewa orang Melayu.
Undang-undang yang diisytiharkan tidak sah jika bercanggah dengan Perlembagaan Malaysia.  Ini termasuklah undang-undang negeri mestilah selaras dengan Perlembagaan Persekutuan seperti yang dinyatakan dalam Perkara 75. Undang-undang negeri yang bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan adalah terbatal dengan sendirinya.

Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan kuasa kepada mahkamah untuk membatalkan akta yang diluluskan di luar bidang kuasa Parlimen atau bercanggah dengan Perlembagaan Malaysia.  Mahkamah berkuasa menentukan kesahihan setiap undang-undang bagi menjamin ketertinggian Perlembagaan Malaysia.


Menyenaraiakan kuasa yang di-Pertuan Agong
F1    YDA sebagai ketua Negara
H1a  mengetuai tiga badan kerajaan
H1b  iaitu badan Perundangan, Badan pemerintah dan Badan Kehakiman
F2    YDA merupakan satu daripada tiga unsur parlimen
H2a  berhak  memanggil dan membubarkan Parlimen
F3    YDA merupakan Ketua Tertinggi Angkatan Bersenjata
H3a  YDA berkuasa mengampunkan dan menangguhkan sesuatu hukuman terhadap kesalahan yang dibicarakan oleh mahkamah tentera.
F4    YDA bertanggungjawab menjaga dan memelihara kedudukan  dan hak istimewa orang melayu
H4a baginda boleh menitahkan Majlis Raja-Raja Melayu mengadakan Mesyuarat bagi membincangkan keistimewaan, kedudukan , kehormatan dan kemuliaan Raja –Raja Melayu
F5    YDA merupakan ketua agama Islam
H5a  bagi negeri baginda sendiri, Pulau Pinang , Melaka, Wilayah Persekutuan , Sarawak dan Sabah
F6    YDA mempunyai kuasa budi bicara untuk melantik Perdana
         Menteri
H6a  mempunyai kuasa melantik dan melucutkan jawatan Jemaah Menteri dan Timbalan Menteri setelah mendapat nasihat perdana  Menteri
F7    YDA boleh mengisytiharkan undang-undang darurat
H7a  dibawah ‘undang-undang X’ jika didapati keselamatan Negara terancam.
F8  YDA boleh melantik pengerusi dan tiga orang ahli suruhanjaya dan Timbalan pengerusi suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman, serta pengerusi  dan timbalan pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan awam.
F9  YDA bertanggunjawab melantik peguam negara dan seorang ketua audit negara bagi persekutuan.
F10  YDA mempunyai kuasa  tertinggi untuk mentauliahkan duta-duta  negara kita.


ESEI SOALAN 4
Yang di-Pertuan Agong sebagai ketua Negara.  Baginda mengetuai tiga badan kerajaan iaitu badan Perundangan, Badan pemerintah dan Badan Kehakiman.
Yang di-Pertuan Agong merupakan satu daripada tiga unsur parlimen dan baginda berhak  memanggil dan membubarkan Parlimen.
Yang di-Pertuan Agong merupakan Ketua Tertinggi Angkatan Bersenjata.  Baginda berkuasa mengampunkan dan menangguhkan sesuatu hukuman terhadap kesalahan yang dibicarakan oleh mahkamah tentera.
Yang di-Pertuan Agong bertanggungjawab menjaga dan memelihara kedudukan  dan hak istimewa orang Melayu.  Baginda boleh menitahkan Majlis Raja-Raja Melayu mengadakan mesyuarat bagi membincangkan keistimewaan, kedudukan, kehormatan dan kemuliaan Raja –Raja Melayu.

Yang di-Pertuan Agong merupakan ketua agama Islam bagi negeri baginda sendiri, Pulau Pinang , Melaka, Wilayah Persekutuan , Sarawak dan Sabah.
Yang di-Pertuan Agong mempunyai kuasa budi bicara untuk melantik Perdana Menteri. Baginda juga mempunyai kuasa melantik dan melucutkan jawatan Jemaah Menteri dan Timbalan Menteri setelah mendapat nasihat perdana Menteri.
Yang di-Pertuan Agong boleh mengisytiharkan undang-undang darurat di bawah ‘undang-undang X’ jika didapati keselamatan negara terancam.
Yang di-Pertuan Agong boleh melantik pengerusi dan tiga orang ahli suruhanjaya dan timbalan pengerusi suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman, serta pengerusi  dan timbalan pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan awam.
Yang di-Pertuan Agong bertanggunjawab melantik peguam negara dan seorang ketua audit negara bagi persekutuan.  Baginda juga mempunyai kuasa  tertinggi untuk mentauliahkan duta-duta negara kita.


Menyenaraikan badan-badan pemerintah dan fungsinya.



•Perundangan merujuk kepada undang-undang yang digubal oleh badan 
  perundangan yang dipertanggungjawabkan oleh perlembagaan.
•Parlimen ialah badan perundangan yang bertanggungjawab menggubal undang-
  undang di negara kita.



Fungsi badan perundangan (Legislatif).                                                  (Rujuk BT m.s: 172)



•Fungsi badan perundangan adalah mengubal undang-undang bagi menjamin  keadilan dan 
  kesejahteaan rakyat.



Jelaskan fungsi dan keahlian Dewan Negara.                                                           (Rujuk BT m.s: 172)



•Dewan Negara atau Senat merupakan dewan tertinggi dalam sistem pemerintahan negara kita.
•Dewan Negara mengandungi 69 orang ahli iaitu 26 orang ahli dipilh daripada 13 buah negeri, dua 
  orang dipilih Yang diPertuan Agong mewakili Wilayah Kuala Lumpur.seorang dipilh mewakili 
  Wilayah Persekutuan Labuan,manakala 40 lagi dilantik oleh Yang diPertuan Agong yang terdiri 
  daripada individu yang cemerlang dan berjasa kepada negara.
•Ahli Dewan Negara digelar senator ini mewakili setiap negeri dan mereka dilantik tanpa melalui 
  pilihan raya.
•Seseorang Senator memegang jawatan selama tiga tahun.
•Senator mestilah berumur sekurang-kurangnya 30 tahun.
•Taraf  Senator sama dengan Ahli Parlimen dan mereka boleh dilantik menjadi ahli jemaah menteri.

ESEI SOALAN 5
Malaysia merupakan sebuah negara demokarasi berparlimen yang mengamalkan konsep pengasingan kuasa. Konsep ini menjelaskan kuasa pemerintahan yang dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu badan perundangan, badan pelaksana dan badan kehakiman.
Perundangan merujuk kepada undang-undang yang digubal oleh badan perundangan yang dipertanggungjawabkan oleh perlembagaan. Manakala parlimen ialah badan perundangan yang bertanggungjawab menggubal undang- undang di negara kita.

Fungsi badan perundangan adalah mengubal undang-undang bagi menjamin  keadilan dan  kesejahteaan rakyat. Dewan Negara atau Senat merupakan dewan tertinggi dalam sistem pemerintahan negara kita.

Dewan Negara mengandungi 69 orang ahli iaitu 26 orang ahli dipilh daripada 13 buah negeri, dua  orang dipilih Yang diPertuan Agong mewakili Wilayah Kuala Lumpur. Seorang dipilh mewakili Wilayah Persekutuan Labuan,manakala 40 lagi dilantik oleh Yang diPertuan Agong yang terdiri  daripada individu yang cemerlang dan berjasa kepada negara. Ahli Dewan Negara digelar senator ini mewakili setiap negeri dan mereka dilantik tanpa melalui pilihan raya.Seseorang Senator memegang jawatan selama tiga tahun.Senator mestilah berumur sekurang-kurangnya 30 tahun. Taraf  Senator sama dengan Ahli Parlimen dan mereka boleh dilantik menjadi ahli jemaah menteri.


Menyatakan proses pilihanraya.
Pilihan raya dijalankan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya.
•Proses memilih wakil rakyat untuk memerintah sama ada pada peringkat negeri atau persekutuan.
•Pemilihan dilakukan secara sulit dengan menggunakan prosedur yang telus dan teratur.
•Pengiraan undi dibuat secara terbuka dan keputusannya direkodkan.
•Calon yang mendapat undi terbanyak dikira menang melalui sistem majoriti mudah
•Pilihan raya merupakan ciri penting sistem demokrasi berparlimen
•Suruhanjaya pilihan raya adalah badan bebas tanpa tekanan dari pihak pemerintah / pembangkang.
•Keanggotaan SPR dilantik oleh Yang di Pertuan Agong.
•SPR bertindak menentukan sempadan bahagian-bahagian pilihan raya, menjalankan pendaftaran dan 
  mengendalikan pilihan raya.
•Pilihan raya umum diadakan 5 tahun sekali.
•Pilihan raya umum diadakan untuk memilih ahli dewan rakyat dan ahli Dewan Undangan negeri 
  serentak di seluruh negara.
•Pilihan raya umum di sabah dan Sarawak diadakan secara berasingan
•Pilihan raya kecil diadakan apabila berlaku kekosongan kerusi di mana-mana kawasan parlimen atau 
  Dewan Undangan Negeri disebabkan kematian,perletakan  jawatan dan perlucutan jawatan.
•Selepas kekosongan itu, pilihan raya kecil mesti diadakan dalam tempoh 60 hari bagi semenanjung 
  Malaysia dan 90 hari bagi Sabah dan Sarawak.
•Calon daripada pelbagai parti yang bertanding dibenarkan berkempen
•Tempoh berkempen adalah antara 7 hingga 15 hari sahaja


•Pembubaran Parlimen oleh Yang di Pertuan Agong.
•Penetapan tarikh penamaan calon dan pengundian oleh Suruhanjaya Pilihan Raya.
•Penamaan calon-calon yang bertanding.
•Penyediaan manifesto oleh parti-parti yang bertanding.
•Pelancaran kempen pilihan raya.
•Pengumuman tempat pengundian dan temapat pengiraan undi oleh SPR.
•Pemberian kertas undi yang mengandungi lambang parti calon yang bakal dipilih  
  kepada pengundi di tempat mengundi.
•Pembuangan undi di mana pengundi akan memangkah calon pilihan raya pada 
  kertas undi dan memasukkan ke dalam peti undi.
•Pengiraan undi calon yang bertanding.
•Pengumuman keputusan pilihan raya oleh Pegawai Pilihan Raya.


Esei 6
Pilihan raya dijalankan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya. Proses memilih wakil rakyat untuk memerintah sama ada pada peringkat negeri atau persekutuan.Pemilihan dilakukan secara sulit dengan menggunakan prosedur yang telus dan teratur.Pengiraan undi dibuat secara terbuka dan keputusannya direkodkan. Manakala calon yang mendapat undi terbanyak dikira menang melalui sistem majoriti mudah
Pilihan raya merupakan ciri penting sistem demokrasi berparlimen. Suruhanjaya pilihan raya adalah badan bebas tanpa tekanan dari pihak pemerintah / pembangkang. Keanggotaan SPR dilantik oleh Yang di Pertuan Agong. SPR bertindak menentukan sempadan bahagian-bahagian pilihan raya, menjalankan pendaftaran dan 
mengendalikan pilihan raya. Pilihan raya umum diadakan 5 tahun sekali. Di samping itu, pilihan raya umum diadakan untuk memilih ahli dewan rakyat dan ahli Dewan Undangan negeri  serentak di seluruh negara.

Pilihan raya umum di sabah dan Sarawak diadakan secara berasingan. Pilihan raya kecil diadakan apabila berlaku kekosongan kerusi di mana-mana kawasan parlimen atau dewan Undangan Negeri disebabkan kematian, perletakan jawatan dan perlucutan jawatan. Selepas kekosongan itu, pilihan raya kecil mesti diadakan dalam tempoh 60 hari bagi semenanjung Malaysia dan 90 hari bagi Sabah dan Sarawak. Calon daripada pelbagai parti yang bertanding dibenarkan berkempen. Tempoh berkempen adalah antara 7 hingga 15 hari sahaja. Pembubaran Parlimen akan dilakukan oleh Yang di Pertuan Agong.
Proses pilihan raya ialah menetapan tarikh penamaan calon dan pengundian oleh Suruhanjaya Pilihan Raya. Selepas itu penamaan calon-calon yang bertanding akan dilaksanakan. Kemudian penyediaan manifesto oleh parti-parti yang bertanding. Selesaikan penyediaan manifesto pelancaran kempen pilihan raya dilakukan. Kemudian pengumuman tempat pengundian dan tempat pengiraan undi dilakukan oleh SPR. Semasa mengundi pengundi akan diberikan kertas undi yang mengandungi lambang parti calon yang bakal dipilih  kepada pengundi di tempat mengundi. Pengundi akan membuang undi di mana pengundi akan memangkah calon pilihan raya pada kertas undi dan memasukkan ke dalam peti undi. SPR akan membuat pengiraan undi calon yang bertanding dan pengumuman keputusan pilihan raya dibuat oleh Pegawai Pilihan Raya.


Menyatakan pihak yang terlibat dalam pilihanraya
Calon pilihan raya
Pengundi
Anggota SPR
Pemerhati  luar

Esei jawapan no 7( pilihan 1)
Pihak yang terlibat dalam pilihan raya iatu calon pilihan raya mestilah warganegara Malaysia, berumur 21 tahu, bermastautin di Malaysia, sempurna akal, bukan orang yang muflis, tidak memegang jawatan dalam perkhidmatan awam dan tidak disabitkan dengan sebarang kesalahan.
  Manakala pengundi hanya boleh mengundi jika namanya didaftarkan dalam Senarai Daftar Pemilih. Mengikut perkara 119 perlembagaan Malaysia, pengundi hendaklah warganegara yang berumur 21 tahun, bermastautin atau tidak bermastautin, tinggal di mana-mana pilihan raya Dewan rakyat atau Dewan Undangan negeri. Seorang pengundi hanya boleh mengundi dalam sebuah kawasan pilihan raya sahaja.
 Anggota SPR   akan menubuhkan urus setia yang diketuai oleh seorang setiausaha yang berperanan sebagai Ketua Eksekutif  dan Ketua Pentadbir urus setia.  Mereka dibantu oleh sekumpulan kakitangan awam. Urus setia SPR wajib mengikuti garis panduan dan dasar SPR. Pemerhati luar terdiri daripada negara –negara luar yang mengamalkan sistem demokarasi seperti negara Pakistan dan negar India.
(Pilihan 2)
Antara pihak yang terlibat dalam pilihanraya di Malaysia terdiri daripada colan wakil rakyat yang akan bertanding dalam pilihanraya. Selain itu, pengundi yang akan mengundi calon yang bertanding. Anggota SPR      ( Suruhanjaya Pilihan Raya) yang berperanan mengendalikan semua urusan pilihan raya. Pihak yang terakhir adalah pemerhati luar yang terdiri daripada perwakilan luar Negara bagi memantau perjalanan pilihan raya.




Menyenaraikan parti politik yang ditubuhkan sehingga tahun 1963.                    (Rujuk BT m.s: 181 – 184)


•Malayan Democratic Union
•Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu ( UMNO )
•Malayan Indian Congressti
•AMCJA
•Hizbul Muslimin
•Malayan Chinese Association
•IMP
•Parti Islam Se Tanah Melayu
•Parti Buruh Se Melayu
•Parti Negara
•PKMS
•SUPP
•SNAP
•BARJASA
•PESAKA
•PCS
•PANAS
•UNKO
•USNO
•PASOK MOMOGUN
•SCA





Aras 2
1.  Menjelaskam ciri-ciri demokrasi berparlimen
Perlembagaan:
Undang-undang tertinggi
Dokumen rasmi
Peraturan dan prinsip sebagai panduan kepada kerajaan
Jaminan kerajaan menunaikan tanggungjawab
Pembahagian kuasa antara persekutuan dan negeri
Mengandungi 183 perkara
Ada institusi Yang DiPertuan Agong, Parlimen, Jemaah Menteri dan Badan Kehakiman
Keluhuran perlembagaan prinsip Rukunegara ke 3
Menjamin kestabilan sesebuah negara
Pindaan perlembagaan dibuat atas kepentingan rakyat dan negara
                                                                                                      ( 10x1= mak 10m )
II. Raja Berperlembagaan
Sistem pemerintahan beraja mengikut peruntukan dalam perlembagaan Malaysia
Yang Dipertuan Agong bertindak berdasarkan Perlembagaan dan nasihat Perdana Menteri
Baginda tidak boleh bertindak bersendirian kecuali dalam perkara tertentu atas budi bicara Baginda
Yang DiPertuan Agong dipilih dari kalangan Sembilan Raja-Raja Melayu secara bergilir-gilir  5 tahun sekali
Tonggak kerajaan Malaysia
Merupakan ketua tertinggi angkatan bersenjata
Bertanggungjawab menjaga dan memelihara kedudukan dan hak istimewa orang Melayu
Merupakan Ketua Agama Islam bagi negeri baginda sendiri /
Pulau Pinang / Melaka / Wilayah Persekutuan / Sarawak dan Sabah
Yang Dipertuan Agong ( YDPA ) mempunyai kuasa budi bicara untuk melantik Perdana Menteri
YDPA boleh mengistiharkan undang-undang darurat dibawah ‘ Undang-Undang X’ jika mendapati keselamatan Negara terancam
YDPA melantik Pengerusi dan 3 orang Ahli Suruhanjaya Pilihanraya / Ahli Perkhidmatan Kehakiman / Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam
                                                                                                      ( 12x1= mak 10m )

III    Parlimen
Parlimen adalah badan perundangan yang bertanggungjawab menggubal undang-undang di negara kita
Merujuk kepada undang-undang yang digubal oleh badan Perundangan
Berperanan menggubal undang-undang
Menjamin keadilan dan kesejahteraan rakyat
Parlimen merupakan badan perundangan
Terdiri daripada Yang DiPertuan Agong / Dewan Negara / Dewan Rakyat

Dewan Negara / Senat merupakan Dewan Tertinggi
terdiri seramai  69 ahli
Ahli digelar senator
Mewakili setiap negeri
Dilantik oleh Yang DiPertuan Agong setiap 3 tahun sekali
Berumur sekurang-kurang 30 tahun
Mereka yang telah memberi sumbangan yang cemerlang kepada  negara

Dewan Rakyat
Dewan Rakyat merupakan Dewan terpenting
mengandungi 219 ahli (222: 2013)
Mewakili setiap kawasan pilihanraya seluruh Malaysia / Parlimen
Ahli dilantik melalui pilihanraya
Tempoh jawatan lima tahun
Tugas : gubal dan lulus undang-undang
Undang-undang yang digubal dinamakan  akta
Undang-undang yang diluluskan Dewan Undangan Negeri disebut Enakmen, di Sabah dan Sarawak dikenali Ordinan

Contoh  Esei .
Antara ciri-ciri sistem demokrasi berparlimen adalah kewujudan perlembagaan sebagai undang-undang tertinggi yang menjadi asas kepada pembentukan sesebuah kerajaan.  Ia merupakan dokumen rasmi yangmengandungi peraturan dan prinsip sebagai panduan kepada kerajaan melaksanakan kuasanya.  Ini juga merupakan jaminan kerajaan menunaikan tanggungjawab kepada rakyat melalui peruntukan yang terkandung di dalam perlembagaan itu.

Perlembagaan negara kita mengandungi 183 perkara yang meliputi pelbagai perkara.
Ini termasuklah pembahagian kuasa antara persekutuan dan negeri.  Terdapat juga institusi Yang DiPertuan Agong, Parlimen, Jemaah Menteri dan Badan Kehakiman

Keluhuran perlembagaan prinsip Rukunegara ke 3.  Ia bertujuan menjamin kestabilan sesebuah negara.  Pindaan perlembagaan boleh dibuat atas kepentingan rakyat dan negara.

Ciri-ciri  sistem pemerintahan demokrasi berparlimen yang seterusnya adalah sistem pemerintahan beraja mengikut peruntukan dalam perlembagaan Malaysia.  Yang Dipertuan Agong bertindak berdasarkan Perlembagaan dan nasihat Perdana Menteri.  Baginda tidak boleh bertindak bersendirian kecuali dalam perkara tertentu atas budi bicara Baginda.  Yang DiPertuan Agong dipilih dari kalangan Sembilan Raja-Raja Melayu secara bergilir-gilir  5 tahun sekali.
Baginda merupakan tonggak kerajaan Malaysia.  Baginda juga merupakan ketua tertinggi angkatan bersenjata.

Baginda juga bertanggungjawab menjaga dan memelihara kedudukan dan hak istimewa orang Melayu. Yang Dipertuan Agong merupakan Ketua Agama Islam bagi negeri baginda sendiri, Pulau Pinang, Melaka, Wilayah Persekutuan, Sarawak dan Sabah
Yang Dipertuan Agong mempunyai kuasa budi bicara untuk melantik Perdana Menteri.  Selain daripada itu baginda  boleh mengistiharkan undang-undang darurat dibawah        ‘ Undang-Undang X’ jika mendapati keselamatan Negara terancam.  Baginda juga berkuasa melantik Pengerusi dan 3 orang Ahli Suruhanjaya Pilihanraya, Ahli Perkhidmatan Kehakiman serta Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam.

Parlimen juga merupakan ciri-ciri sistem demokrasi berparlimen.  Parlimen adalah badan perundangan yang bertanggungjawab menggubal undang-undang di negara kita.  Ini merujuk kepada undang-undang yang digubal oleh badan Perundangan. Parlimen berperanan menggubal undang-undang bagi menjamin keadilan dan kesejahteraan rakyat.  Parlimen merupakan badan perundangan yang terdiri daripada Yang DiPertuan Agong, Dewan Negaradan Dewan Rakyat.
Dewan Negara atau Senat merupakan Dewan Tertinggi yang terdiri daripada seramai  69 ahli. Ahlinya  digelar senator yang mewakili setiap negeri.  Mereka dilantik oleh Yang DiPertuan Agong setiap 3 tahun sekali.  Setiap ahli berumur sekurang-kurang 30 tahun daripada kalangan mereka yang telah memberi sumbangan yang cemerlang kepada  negara.

Dewan Rakyat merupakan Dewan terpenting yang mengandungi 219 ahli (222: 2013). Mereka mewakili setiap kawasan pilihanraya seluruh Malaysia atau kawasan parlimen.  Ahli dilantik melalui pilihanraya dan memegang jawatan dalam tempoh jawatan lima tahun.  Tugas dewan ini adalah menggubal dan meluluskan undang-undang.  Undang-undang yang digubal dinamakan akta.  Bagi undang-undang yang diluluskan Dewan Undangan Negeri disebut Enakmen manakala di Sabah dan Sarawak dikenali Ordinan.

2. Menjelaskam kepemtingan perlembagaan
F1      Prinsip asas membentuk negara.
Hla    Dokumen rasmi mengandungi peraturan dan undang-undang tertinggi.
H1b   Menjadi rujukan kepada kerajaan untuk mentadbir negara.
H1c   Menentukan hala tuju pentadbiran negara.
H1d   Memandu kerajaan membuat keputusan.
Hle    Panduan mengagih-agihkan kuasa antara institusi kerajaan.
Hlf    Panduan pemimpin memerintah.
H1g   Supaya menepati perlembagaan dan aspirasi rakyat.
H1h   Menjamin kerajaan menunaikan tanggungjawab keilada rakyat.

F2      Menjamin kestabilan sesebuah negara.
H2a    Menentukan rangka dan bentuk pentadbiran.
H2b    Menjamin kecekapan, kejujuran, dan keadilan.
H2c    Ketelusan dan kelicinan pentadbiran

F3      Menjamin taat setia rakyat.
H3a   Perkara 24 jika seseorang mempunyai kerakyatan negara lain.
H3b   Akan dilucutkan kewarganegaraannya.
H3c   Perkara 25 seseorang warganegara boleh dilucutkan kerakyatannya.
H3d   Jika terbukti tidak setia kepada negara.
H3e   Tujuannya supaya rakyat memberikan sepenuh ketaatan.
H3f    Memupuk semangat patriotisme.
H3g   Bagi mengekalkan identiti negara dan bangsa.

F4     Memelihara hak istimewa orang Melayu.
H4a   Perkara 153 memperuntukkan perananYang di-Pertuan Agong.
H2b   Memelihara hak istimewa dan kedudukan orang Melayu dan bumiputera  
          di Sarawak dan Sabah.
H4c   Seperti pemberian jawatan dalam perkhidmatan awam, biasiswa,
          kemudahan pendidikan, serta pemberian lesen perniagaan dan 
          perdagangan.
H4d   Dilaksanakan dengan berhati-hati supaya tidak mengabaikan
          kepentingan kaum lain.


F5      Menjamin hak istimewa orang Melayu dan bumiputera.
H5a   Tidak dipersoalkan.
H5b   Ditetapkan dalam Perlembagaan Malaysia sebelum kemasukan Sabah 
       dan Sarawak.

F6      Menjamin hak asasi.
H6a    Kebebasan rakyat.
H6b    Seperti berpersatuan, beragama, dan memiliki harta.
H6c    Rakyat mengetahui had kebebasan mereka di sisi undang-undang.

F7       Menjamin kerjasama antara kerajaan pusat dengan kerajaan negeri.
H7a     Menjamin kesepakatan, keadilan, dan kepentingan bersama.
H7b     Antara kerajaan pusat dengan kerajaan negeri.
H7c     Menjadi rujukan penggubalan undang-undang persekutuan dan negeri.
H2d     Pentadbiran negara diselaraskan tanpa sebarang perbalahan.
H2e     Perlembagaan Negeri tidak boleh bercanggah dengan Perlembagaan
            Malaysia.

F8       Pembahagian bidang kuasa.
H8a     Senarai kuasa Persekutuan, Negeri, dan Bersama.
H8b     Kerajaaan pusat menggunakan kuasanya membantu memesatkan  
            pembangunan Sarawak dan Sabah.
H8c     Kesannya pembangunan pesat.
H8d     Pendidikan, kesihatan, pos, dan telekom.
Contoh esei.
Perlembagaan merupakan prinsip asas membentuk negara.  Ia merupakan dokumen rasmi yang mengandungi peraturan dan undang-undang tertinggi dan menjadi rujukan kepada kerajaan untuk mentadbir negara.  Perlembagaan juga enentukan hala tuju pentadbiran negara dan memandu kerajaan dalam membuat keputusan.
Perlembagaan juga menjadi panduan mengagih-agihkan kuasa antara institusi kerajaan. Ia juga menjadi anduan pemimpin memerintah supaya menepati perlembagaan dan aspirasi rakyat dan menjamin kerajaan menunaikan tanggungjawab terhadap rakyat.
Perlembagaan dapat menjamin kestabilan sesebuah negara, menentukan rangka dan bentuk pentadbiran, menjamin kecekapan, kejujuran, dan keadilan serta ketelusan dan kelicinan pentadbiran.
Di samping itu perlembagaan dapat menjamin taat setia rakyat, seperti yang terkandung dalam perkara 24 jika seseorang mempunyai kerakyatan negara lain atau ia akan dilucutkan kewarganegaraannya.  Dalam perkara 25 seseorang warganegara boleh dilucutkan kerakyatannya jika terbukti tidak setia kepada negara.  Tujuannya supaya rakyat memberikan sepenuh ketaatan, memupuk semangat patriotisme serta bagi mengekalkan identiti negara dan bangsa.
Perlembagaan juga memelihara hak istimewa orang Melayu.  Perkara 153 memperuntukkan peranan Yang di-Pertuan Agong untuk memelihara hak istimewa dan kedudukan orang Melayu dan bumiputera di Sarawak dan Sabah seperti pemberian jawatan dalam perkhidmatan awam, biasiswa, kemudahan pendidikan, serta pemberian lesen perniagaan dan perdagangan.  Walau bagaimanapun ia dilaksanakan dengan berhati-hati supaya tidak mengabaikan kepentingan kaum lain.
Selain daripada itu, perlembagaan menjamin hak istimewa orang Melayu dan bumiputera tidak dipersoalkan.  Ia ditetapkan dalam Perlembagaan Malaysia sebelum kemasukan Sabah  dan Sarawak.
Perlembagaan juga menjamin hak asasi dan kebebasan rakyat seperti kebebasan berpersatuan, beragama, dan memiliki harta.   Namun demikian rakyat perlu mengetahui had kebebasan mereka di sisi undang-undang.
Seterusnya perlembagaan dapat menjamin kerjasama antara kerajaan pusat dengan kerajaan negeri.  Ini termasuklah menjamin kesepakatan, keadilan, dan kepentingan bersama antara kerajaan pusat dengan kerajaan negeri.  Ia juga menjadi rujukan penggubalan undang-undang persekutuan dan negeri.  Dengan ini pentadbiran negara diselaraskan tanpa sebarang perbalahan.  Ini kerana perlembagaan negeri tidak boleh bercanggah dengan Perlembagaan  Malaysia.
Perlembagaan dapat menjamin pembahagian bidang kuasa yang adil seperti yang terdapat dalam Senarai kuasa Persekutuan, Negeri, dan Bersama.  Kerajaaan pusat menggunakan kuasanya membantu memesatkan pembangunan Sarawak dan Sabah.  Kesannya pembangunan pesat seperti dalam bidang pendidikan, kesihatan, pos, dan telekom.


3, Menjelaskan proses pindaan perlembagaan

KAEDAH PERTAMA
•Persetujuan majoriti lebih suara dua pertiga Dewan Parlimen dan persetujuan Majlis Raja-raja.
PERKARA DIPINDA
•Tugas dan kuasa Majlis Raja-raja Melayu.
•Kewarganegaraan.
•Keutaman Yang di Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong,Raja-raja dan Yang Dipertuan Negeri.
•Kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak.
•Perubahan sempadan negeri.

KAEDAH KEDUA
•Persetujuan majoriti lebih suara dua pertiga Dewan Parlimen dan kelulusan Yang Dipertua Negeri 
  Sarawak dan Sabah.
PERKARA DIPINDA
•Keanggotaan dan bidang kuasa mahkamah Tinggi di Sarawak dan Sabah.
•Hak dan kuasa kepada kerajaan negeri tentang kuasa menahan kemasukan orang yang bukan dari 
  Sarawak dan Sabah.
•Perkara perundangan dan pemerintahan kuasa negeri, agama, bahasa dan hak istimewa orang Melayu 
  dan bumiputera di  Sarawak dan Sabah.

KAEDAH KETIGA
•Persetujuan lebih suara dua pertiga Dewan parlimen.
PERKARA DIPINDA
•Perkara yang tidak disebut dalam mana-mana tiga kaedah pindaan.

KAEDAH KEEMPAT
•Persetujuan lebih suara Dewan Parlimen
PERKARA DIPINDA
•Pindaan Jadual 2, 6 dan 7, Bahagian III tentang kewarganegaraan, bentuk sumpah,  ikrar, pemilihan 
  dan persaraan ahli Dewan Negara serta persempadanan kawasan pilihan raya.
•Pindaan Perkara 74 membolehkan Parlimen meminda atau membuat undang-undang mengenai 
  perkara yang disebut dalam Senarai Persekutuan dan Senarai Bersama
•Hal yang sama boleh dilakukan oleh Dewan Undangan negeri mengenai perkara berhubung Senarai 
  Negeri atau Senarai Bersama yang diperuntukan oleh Perlembagaan.
•Dalam Perkara 76 Parlimen boleh membuat undang-undang dalam Senarai Negeri yang melibatkan 
  perlaksanaan persetiaan, perjanjian atau konvonsyen antara persekutuan dgn mana-mana negara lain.
Contoh esei.
Terdapat beberapa kaedah meminda perlembagaan.  Kaedah pertama melibatkan persetujuan majoriti lebih suara dua pertiga Dewan Parlimen dan persetujuan Majlis Raja-raja. Perkara yang boleh dipinda melalui kaedah ini adalah tugas dan kuasa Majlis Raja-raja Melayu, kewarganegaraan, keutaman Yang di Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong, Raja-raja dan Yang Dipertuan Negeri, kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak, dan perubahan sempadan negeri.
Kaedah kedua melibatkan persetujuan majoriti lebih suara dua pertiga Dewan Parlimen dan kelulusan Yang Dipertua Negeri Sarawak dan Sabah.  Perkara dipinda melalui kaedah ini adalah keanggotaan dan bidang kuasa mahkamah Tinggi di Sarawak dan Sabah, hak dan kuasa kepada kerajaan negeri tentang kuasa menahan kemasukan orang yang bukan dari Sarawak dan Sabah dan perkara perundangan dan pemerintahan kuasa negeri, agama, bahasa dan hak istimewa orang Melayu dan bumiputera di  Sarawak dan Sabah.
             Kaedah ketiga melibatkan persetujuan lebih suara dua pertiga Dewan parlimen.  Perkara dipinda melalui kaedah ini adalah perkara yang tidak disebut dalam mana-mana tiga kaedah pindaan.
             Kaedah keempat melibatkan persetujuan lebih suara Dewan Parlimen.  Perkara dipinda melalui kaedah ini adalah pindaan Jadual 2, 6 dan 7, Bahagian III tentang kewarganegaraan, bentuk sumpah,  ikrar, pemilihan dan persaraan ahli Dewan Negara serta persempadanan kawasan pilihan raya.  Seterusnya pindaan Perkara 74 membolehkan Parlimen meminda atau membuat undang-undang mengenai perkara yang disebut dalam Senarai Persekutuan dan Senarai Bersama. Hal yang sama boleh dilakukan oleh Dewan Undangan negeri mengenai perkara berhubung Senarai Negeri atau Senarai Bersama yang diperuntukan oleh Perlembagaan.  Dalam Perkara 76 Parlimen boleh membuat undang-undang dalam Senarai Negeri yang melibatkan perlaksanaan persetiaan, perjanjian atau konvonsyen antara persekutuan dgn mana-mana negara lain.

4. Membandingkan fungsi badan-badan pemerintah
Badan perundangan
Perundangan merujuk kepada undang-undang yang digubal oleh badan 
  perundangan yang dipertanggungjawabkan oleh perlembagaan.
•Parlimen ialah badan perundangan yang bertanggungjawab menggubal undang-
  undang di negara kita.
fungsi badan perundangan (Legislatif).                                                  (Rujuk BT m.s: 172)

•Fungsi badan perundangan adalah mengubal undang-undang bagi menjamin  keadilan dan 
  kesejahteaan rakyat.

Badan pemerintah
•Dewan Negara atau Senat merupakan dewan tertinggi dalam sistem pemerintahan negara kita.
•Dewan Negara mengandungi 69 orang ahli iaitu 26 orang ahli dipilh daripada 13 buah negeri, dua  
  orang dipilih Yang diPertuan Agong mewakili Wilayah Kuala Lumpur.seorang dipilh mewakili 
  Wilayah Persekutuan Labuan,manakala 40 lagi dilantik oleh Yang diPertuan Agong yang terdiri 
  daripada individu yang cemerlang dan berjasa kepada negara.
•Ahli Dewan Negara digelar senator ini mewakili setiap negeri dan mereka dilantik tanpa melalui 
  pilihan raya.
•Seseorang Senator memegang jawatan selama tiga tahun.
•Senator mestilah berumur sekurang-kurangnya 30 tahun.
•Taraf  Senator sama dengan Ahli Parlimen dan mereka boleh dilantik menjadi ahli jemaah menteri.

Badan pelaksana
Jemaah Menteri atau Kabinet merupakan badan pelaksana dasar-dasar kerajaan.
•Kabinet merupakan pembuat dasar tertinggi negara.
•Tugas Jemaah Menteri atau kabinet adalah menggubal dasar-dasar kerajaan dalam semua perkara.
•Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri juga mengetuai sesebuah atau beberapa 
  kementerian.
•Setiap kemeterian bertanggungjawab menggubal dasar-dasar kerajaan.
•Merancang program pembangunan ekonomi dan sosial di negara kita.
•Menyelaras program pembangunan ekonomi dan sosial di negara kita.
•Setiap kementerian diketuai oleh seorang Menteri dan dibantu oleh Timbalan Menteri, Setiausaha 
  Parlimen dan Setiausaha Politik.
•Seseorang Menteri yang tidak diberikan tugas dalam kementerian tertentu dikenali sebagai Menteri 
  Tak Berpotrfolio.
•Kementerian ini diberikan tugas-tugas khas oleh Perdana Menteri.

Badan kehakiman mempunyai kuasa mendengar serta menentukan perkara sivil dan jenayah, perkara 
  sivil berkaitan dengan saman biasanya memerlukan afidavit, perkara jenayah pula melibatkan kanun 
  keseksaan.
•Badan Kehakiman boleh menentukan kesahihan undang-undang yang dibuat oleh badan perundangan 
  dan pihak badan pelaksana.
•Badan Kehakiman juga berkuasa mentafsir Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Negeri.
•Mahkamah telah diwujudkan oleh Perlembagaan Malaysia untuk melaksanakan tugas kehakiman di 
  negara ini.
•Mahkamah mengisytiharkan undang-undang bertulis Kerajaan Persekutaun atau kerajaan Negeri.
•Mempunyai kuasa mengisytiharkan sesuatu tindakan kerajaan tidak sah disisi undang-undang.
•Mahkamah tidak boleh meminda undang-undang kerana perkara itu merupakan kuasa badan 
  perundangan atau parlimen
Mahkamah mempunyai kuasa mentafsikan perlembagaan negara, mentafsirkan undang-undang, 
  mengisytiharkan undang-undang bertulis Kerajaan persekutuan atau Kerajaan Negeri dan 
  mempunyai kuasa mengisytiharkan sesuatu tindakan kerajaan tidak sah di sisi undang-undang.
•Mahkamah tidak boleh meminda undang-undang kerana perkara itu merupakan kuasa badan 
  perundangan atau parlimen
Semua hakim dilantik oleh Yang di Pertuan Agong dgn nasihat Perdana Menteri.
•Urusan perlantikan,kenaikan pangkat dan pelucutan jawatan terletak di bawah kuasa Duli Yang Maha 
  Mulia Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong.
•Seseorang hakim tidak boleh dipecat dengan sewenangnya tanpa sebarang sebab yang munasabah.
•Hakim tidak dibenarkan mengambil bahagian dalam politik.
•Tujuannya supaya hakim dilindungi daripada pengaruh politik untuk menjamin keadilan dan 
  kesaksamaan undang-undang.


## Silakan gunakan perkataan manakala atau sebaliknya untuk menunjukkan perbandingan##
Contoh esei 4

Badan pemerintah terdiri daripada tiga badan utama iaitu badan perundangan, badan pelaksana dan badan kehakiman. Setiap badan ini mempunyai peranan yang berbeza-beza. Badan perundangan  merujuk kepada undang-undang yang digubal oleh badan perundangan yang dipertanggungjawabkan oleh perlembagaan.  Dalam Parlimen ialah badan perundangan yang bertanggungjawab menggubal undang-  undang di negara kita. Parlimen terdiri daripada Yang di-+ertuan Agong, Dewan Negara dan Dewan Rakyat. Fungsi badan perundangan adalah mengubal undang-undang bagi menjamin  keadilan dan  kesejahteaan rakyat. Dewan Negara atau Senat merupakan dewan tertinggi dalam sistem pemerintahan negara kita. Dewan Negara mengandungi 69 orang ahli iaitu 26 orang ahli dipilh daripada 13 buah negeri, dua 
orang dipilih Yang diPertuan Agong mewakili Wilayah Kuala Lumpur.seorang dipilh mewakili 
Wilayah Persekutuan Labuan,manakala 40 lagi dilantik oleh Yang diPertuan Agong yang terdiri 
daripada individu yang cemerlang dan berjasa kepada negara. Ahli Dewan Negara digelar senator ini mewakili setiap negeri dan mereka dilantik tanpa melalui  pilihan raya. Seseorang Senator memegang jawatan selama tiga tahun. Senator mestilah berumur sekurang-kurangnya 30 tahun. Taraf  Senator sama dengan Ahli Parlimen dan mereka boleh dilantik menjadi ahli jemaah menteri.


Manakala badan pelaksana terdiri daripada  Jemaah Menteri atau Kabinet yang akan melaksanakan  dasar-dasar kerajaan. Kabinet merupakan pembuat dasar tertinggi negara. Tugas Jemaah Menteri atau kabinet adalah menggubal dasar-dasar kerajaan dalam semua perkara. Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri juga mengetuai sesebuah atau beberapa kementerian. Setiap kemeterian bertanggungjawab menggubal dasar-dasar kerajaan. Merancang program pembangunan ekonomi dan sosial di negara kita. Menyelaras program pembangunan ekonomi dan sosial di negara kita. Setiap kementerian diketuai oleh seorang Menteri dan dibantu oleh Timbalan Menteri, Setiausaha  Parlimen dan Setiausaha Politik. Seseorang Menteri yang tidak diberikan tugas dalam kementerian tertentu dikenali sebagai Menteri   Tak Berpotrfolio. Kementerian ini diberikan tugas-tugas khas oleh Perdana Menteri.

Berbeza dengan peranan badan kehakiman, Badan kehakiman mempunyai kuasa mendengar serta menentukan perkara sivil dan jenayah, perkara  sivil berkaitan dengan saman biasanya memerlukan afidavit, perkara jenayah pula melibatkan kanun  keseksaan. Badan Kehakiman boleh menentukan kesahihan undang-undang yang dibuat oleh badan perundangan dan pihak badan pelaksana. Badan Kehakiman juga berkuasa mentafsir Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Negeri. Mahkamah telah diwujudkan oleh Perlembagaan Malaysia untuk melaksanakan tugas kehakiman di negara ini. Mahkamah mengisytiharkan undang-undang bertulis Kerajaan Persekutaun atau kerajaan Negeri. Selain itu, mahkamah mempunyai kuasa mengisytiharkan sesuatu tindakan kerajaan tidak sah disisi undang-undang. Mahkamah tidak boleh meminda undang-undang kerana perkara itu merupakan kuasa badan  perundangan atau parlimen. Mahkamah mempunyai kuasa mentafsikan perlembagaan negara, mentafsirkan undang-undang, mengisytiharkan undang-undang bertulis Kerajaan persekutuan atau Kerajaan Negeri dan  mempunyai kuasa mengisytiharkan sesuatu tindakan kerajaan tidak sah di sisi undang-undang. Mahkamah tidak boleh meminda undang-undang kerana perkara itu merupakan kuasa badan  perundangan atau parlimen .Semua hakim dilantik oleh Yang di Pertuan Agong dgn nasihat Perdana Menteri. Urusan perlantikan,kenaikan pangkat dan pelucutan jawatan terletak di bawah kuasa Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong. Seseorang hakim tidak boleh dipecat dengan sewenangnya tanpa sebarang sebab yang munasabah. Hakim tidak dibenarkan mengambil bahagian dalam politik. Tujuannya supaya hakim dilindungi daripada pengaruh politik untuk menjamin keadilan dan kesaksamaan undang-undang.



 5. Menghuraikan proses pilihanraya
Pilihan raya terdiri daripada pilhan raya umu dan kecil. Pilihan raya umum dijalankan  untuk memilih ahli dewan rakyat dan ahli Dewan Undangan negeri serentak di seluruh negara. Pilihan raya umum di sabah dan Sarawak diadakan secara berasingan. Pilihan raya kecil diadakan apabila berlaku kekosongan kerusi di mana-mana kawasan parlimen atau Dewan Undangan Negeri disebabkan kematian,perletakan  jawatan dan perlucutan jawatan. Selepas kekosongan itu, pilihan raya kecil mesti diadakan dalam tempoh 60 hari bagi semenanjung Malaysia dan 90 hari bagi Sabah dan Sarawak. Calon daripada pelbagai parti yang bertanding dibenarkan berkempen . Tempoh berkempen adalah antara 7 hingga 15 hari sahaja. Pembubaran Parlimen oleh Yang di Pertuan Agong.
Penetapan tarikh penamaan calon dan pengundian oleh Suruhanjaya Pilihan Raya. Penamaan calon-calon yang bertanding. Penyediaan manifesto oleh parti-parti yang bertanding. Pelancaran kempen pilihan raya. Pengumuman tempat pengundian dan temapat pengiraan undi oleh SPR. Pemberian kertas undi yang mengandungi lambang parti calon yang bakal dipilih  kepada pengundi di tempat mengundi. Pembuangan undi di mana pengundi akan memangkah calon pilihan raya pada kertas undi dan memasukkan ke dalam peti undi. Pengiraan undi calon yang bertanding. Pengumuman keputusan pilihan raya oleh Pegawai Pilihan Raya.


Menggalurkam perkembangan parti politik di Tanah Melayu, Sarawak dan Sabah selepas Perang Dunia Kedua sehingga tahun 1963.

Parti politik di Tanah melayu mula rancak berjuang pada tahu 1940-an.  Malayan Democratic Union merupakan antara  parti yang awal di Tanah Melayu. Parti ini ditubuhkan oleh  oleh golongan profesional cina pada bulan disember 1945. MDU merupakan pertubuhan bukan melayu yang menentang Malayan Union kerana dianggap tidak bersikap demokratik.
UMNO dan MIC  ditubuhkan pada tahun yang sama iaitu pada atahun 1946. UMNO ditubuhkan untuk menumbangkan Malayan Union dan telah bekerjasama dengan parti MIC dan MCA sehingga menubuhkan parti Perikatan. Majlis Tindakan Bersama Tanah Melayu atau All Malayan Concil of joint Action (AMCJA) telah ditubuhkan pada tahun 1946 oleh persatuan bukan melayu hasil usaha pengerusinya iaitu Tan Cheng Lock.
Pada  tahun 1948, persatuan  Hizbul Muslimin telah diasakan oleh Haji Abu Bakar al – Baqir dan perjuangannya disambung pula oleh parti PAS. Pada tahun 1949 pula MCA baru ditubuhkan bagi mejaga kepentingan politik kaum cina di Tanah Melayu. Pada tahun  1951 pula,  IMP  dan PAS telah ditubuhkan masing masing oleh Dato Onn Jaafar dan Haji Ahmad Fuad bin Hassan. Tahun berikutnya Parti Buruh Se-Melayu telah ditubuhkan pimpinan Mohamad Sopiee Ibrahim. Parti Negara   diasaskan pada tahun 1954 diasaskan oleh Dato Onn Jaafar 

Aras 3
Menjelaskan kepentingan pindaan perlembagaan

F1      Prinsip asas membentuk negara.
Hla    Dokumen rasmi mengandungi peraturan dan undang-undang tertinggi.
H1b   Menjadi rujukan kepada kerajaan untuk mentadbir negara.
H1c   Menentukan hala tuju pentadbiran negara.
H1d   Memandu kerajaan membuat keputusan.
Hle    Panduan mengagih-agihkan kuasa antara institusi kerajaan.
Hlf    Panduan pemimpin memerintah.
H1g   Supaya menepati perlembagaan dan aspirasi rakyat.
H1h   Menjamin kerajaan menunaikan tanggungjawab keilada rakyat.

F2      Menjamin kestabilan sesebuah negara.
H2a    Menentukan rangka dan bentuk pentadbiran.
H2b    Menjamin kecekapan, kejujuran, dan keadilan.
H2c    Ketelusan dan kelicinan pentadbiran

F3      Menjamin taat setia rakyat.
H3a   Perkara 24 jika seseorang mempunyai kerakyatan negara lain.
H3b   Akan dilucutkan kewarganegaraannya.
H3c   Perkara 25 seseorang warganegara boleh dilucutkan kerakyatannya.
H3d   Jika terbukti tidak setia kepada negara.
H3e   Tujuannya supaya rakyat memberikan sepenuh ketaatan.
H3f    Memupuk semangat patriotisme.
H3g   Bagi mengekalkan identiti negara dan bangsa.

F4     Memelihara hak istimewa orang Melayu.
H4a   Perkara 153 memperuntukkan perananYang di-Pertuan Agong.
H2b   Memelihara hak istimewa dan kedudukan orang Melayu dan bumiputera  
          di Sarawak dan Sabah.
H4c   Seperti pemberian jawatan dalam perkhidmatan awam, biasiswa,
          kemudahan pendidikan, serta pemberian lesen perniagaan dan 
          perdagangan.
H4d   Dilaksanakan dengan berhati-hati supaya tidak mengabaikan
          kepentingan kaum lain.


F5      Menjamin hak istimewa orang Melayu dan bumiputera.
H5a   Tidak dipersoalkan.
H5b   Ditetapkan dalam Perlembagaan Malaysia sebelum kemasukan Sabah 
       dan Sarawak.

F6      Menjamin hak asasi.
H6a    Kebebasan rakyat.
H6b    Seperti berpersatuan, beragama, dan memiliki harta.
H6c    Rakyat mengetahui had kebebasan mereka di sisi undang-undang.

F7       Menjamin kerjasama antara kerajaan pusat dengan kerajaan negeri.
H7a     Menjamin kesepakatan, keadilan, dan kepentingan bersama.
H7b     Antara kerajaan pusat dengan kerajaan negeri.
H7c     Menjadi rujukan penggubalan undang-undang persekutuan dan negeri.
H2d     Pentadbiran negara diselaraskan tanpa sebarang perbalahan.
H2e     Perlembagaan Negeri tidak boleh bercanggah dengan Perlembagaan
            Malaysia.

F8       Pembahagian bidang kuasa.
H8a     Senarai kuasa Persekutuan, Negeri, dan Bersama.
H8b     Kerajaaan pusat menggunakan kuasanya membantu memesatkan  
            pembangunan Sarawak dan Sabah.
H8c     Kesannya pembangunan pesat.
H8d     Pendidikan, kesihatan, pos, dan telekom
2. Merasionalkan perlembagaan memperuntukkan pekara-perkara yang tidak boleh dipersoalkan
(M/S 165)
Melarang perkara sensetif tidak  dipersoalakan secara terbuka
Pemerintahan beraja
Agama Islam
Kedudukan Bahasa Melayu
Hak istimewa orang Melayu
Menjamin perpaduan kaum
Menjaga kestabilan politik
Menjaga ketenteraman dan keselamatan Negara
Mencegah rusuhan
Tidak menyinggung sensitiviti kaum
Mengistiharlkan Akta Hasutan 1970 – menghadkan seseorang individu daripada bercakap sewenang-wenangnya sehingga menimbulkan perkara sensitif  dan perbalahan antara kaum.

3. Mewajarkan peranan rakyat dalam menetukan pemerintahan
Kerana Negara kita mengamalkan system pemerintahan demokrasi berparlimen
Rakyat bebas memilih pemimpin memalui pilihanraya
Kebebbasan bersuara menentukan kerajaan
Kebebasan bersuara menegakkan hak
Memperjuangkan hak dan kepentingan berssama
Memberi pandangan positif kepada perlaksanaan pemerintahan yang berkesan

Soalan 4
Sebab-sebab dan kaedah pindaan perlembagaan oleh parlimen Malaysia dalam sistem pemerintahan demokrasi berparlimen. ( 30 m )

            Sebab-sebab pindaan perlembagaan adalah bertujuan untuk melindungi kepentingan rakyat, menjaga keselamatan negara dan melicinkan pentadbiran negara. Perlembagaan perlu dipinda supaya sentiasa releven dan sesuai dengan keperluan semasa. Pindaan ini juga menjadikan perlembagaan sebagai undang-undang yang munasabah dan kandungannya dipatuhi oleh rakyat dengan rela hati.
            Perlembagaan juga dipinda bagi melarang perkara sensitif dipersoalkan secara terbuka. Antara perkara sensitif yang tidak boleh dipersoalkan adalah pemerintahan beraja, agama Islam, kedudukan bahasa Melayu dan hak istimewa orang Melayu.
Akta hasutan 1970 menghadkan seseorang individu daripada bercakap sewenang-wenangnya sehingga menyentuh perkara yang sensitif dan boleh menimbulkan perbalahan antara kaum di negara ini. Tujuannya untuk memelihara keselamatan, ketenteraman dan keharmonian masyarakat berbilang kaum di negara kita.
Antara pindaan besar yang telah dibuat termasuklah pemansuhan imuniti (kekebalan) bagi yang Di Pertuan Agong dan raja yang memerintah negeri daripada kesalahan jenayah.
Terdapat empat kaedah pindaan perlembagaan oleh parlimen.
            Kaedahpertama,mendapat persetujuan majoriti lebih suara 2/3 Dewan Parlimen dan persetujuan Majlis Raja-Raja. Antara perkara yang boleh dipinda dalam kaedah pertama ialah tugas dan kuasa Majlis Raja-Raja Melayu, Kewarganegaraan, Keutamaan Yang Di Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong, Raja-Raja dan Yang Di Pertuan Negeri. Seterusnya kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak serta perubahan sempadan negeri.
Seterusnya kaedah yang kedua mendapat persetujuan majoriti lebih suara 2/3 Dewan Parlimen dan kelulusan yang Di Pertuan Negeri Sabah dan Sarawak. Antara perkara pindaan mengikut kaedah ini ialah kenaggotaan dan bidang kuasa Mahkamah Tinggi Sabah dan Sarawak, hak dan kuasa kepada kerajaan Negeri tentang kuasa menahan kemasukkan orang yang bukan dari Sabah dan Sarawak (Akta Imegresen 1961). Selain itu, perkara undangan dan pemerintahan kuasa negeri, agama, bahasa dan hak istimewa orang Melayu dan bumiputera di Sabah dan Sarawak.
            Manakala kaedah yang ketiga, menadapat persetujuan lebih suara 2/3 Dewan Parlimen. Antara perkara pindaan ini adalah perkara-perkara yang tidak disebut dalam mana-mana tiga kaedah pindaan tadi.
            Akhir sekali kaedah yang keempat merujuk kepada mendapat persetujuan lebih suara Dewan Parlimen. Antara perkara pindaannya ialah pindaan jadual 2,6 dan 7, bahagian 3 tentang kewarganegaraan, bentuk sumpah, ikrar, pemilihan dan persaraan ahli dewan Negara serta persempadanan piliha raya. Seterusnya pindaan perkara 74 dan 76 dalam perlembagaan.
            Seterusnya, dalam perkara 74 Parlimen boleh membuat atau memindah undang-undang mengenai perkara yang disebut dalam senarai Persekutuan dan senarai Bersama. Hal yang sama juga boleh dilakukan oleh Dewan Undangan Negeri bagi perkara yang berhubung dengan Senarai Negeri atau Senarai Bersama diperuntukkan oleh perlembagaan.
            Dalam perkara 76, Parlimen boleh membuat undang-undang dalam senarai Negeri yang melibatkan pelaksanaan persetiaan, perjanjian atau konvensyen antara persekutuan dengan mana-mana negara lain.
           
Soalan 5
Soalan : Keistimewaan pemerintahan demokrasi di Malaysia ( 10 m )

            Keistimewaan pemerintahan demokrasi di Malaysia ialah rakyat berpeluang memilihpemimpin dalam pilihan raya dan setiap individu berpeluang menjadi pemimpinyang berwibawa.
            Selain itu, setiap rakyat bebas memiliki kekayaan dan memberi pendapat masing-masing dalam sistem pememrintahan di negara kita.
Di samping itu, melalui sistem demokrasi perpaduan kaum dapat dikekalkan dan juga mengiktiraf hak asasi rakyat di negara ini.
            Tambahan pula, kedaulatan negara Malaysia dapat dikekalkan dan secara tidak langsung mewujudkan keamanan negara di Malaysia.
            Keistimewaan sistem demokrasi ini juga rakyat dapat menetukan pola politik negara dan menjamin pemerintahan negara yang cekap.
            Dalam pada itu, sistem raja berperlembagaan juga dapat dikekalkan dan melalui undang-undang membantu melicinkan urusan pentadbiran negara.
            Akhir sekali, sistem pemerintahan demokrasi di Malaysia dapat membentuk warganegara yang bersikap terbuka serta melahirkan individu dan masyarakat berdisiplin serta bermoral tinggi.

Soalan 6
Cadangan bagi memantapkan perlaksanaan sistem demokrasi berparlimen di negara kita.
(10 m)

            Cadangan saya bagi memantapkan perlaksanaan sistem demokrasi berparlimen di negara kita ialah memberi kebebasan bersuara dalam kalangan rakyat di Malaysia.
            Seterusnya menerapkan nilai-nilai islamdan murni dalam pemerintahan negara dan menghormati hak individu setiap rakyat Malaysia.
            Selain itu, kita seharusnya menghormati sensitiviti kaum yang terdapat di Malaysia dan memastikan perlembagaan negara sentiasa releven dengan tuntutan semasa.
            Di samping itu, sebagai rakyat kita haruslah mematuhi sistem kehakiman negara dan tidak mempersoalkan isu-isu sensitif dalam perlembagaan bagi tujuan keharmonian kaum.
            Seterusnya, kita sebaiknya memastikan pemimpin yang dipilih mempunyai integriti yang tinggi. Rakyat juga perlu menyokong sistem demokrasi berparlimen di Malaysia.
            Cadangan  lain adalah rakyat perlu melibatkan diri secara aktif dalam menjayakan dasar-dasar kerajaan agar kemajuan dan keharmonian negara dapat dikecapi.
            Akhir sekali, sebagai rakyat Malaysia kita perlu menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi dan bebas menganggotai mana-mana parti politik serta bersikap terbuka dan menerima parti yang memenangi piliha raya di Malaysia.

SOALAN  7 (pilihan 1)
a)      Apakah cabaran yang dihadapi Malaysia dalam pelaksanaan sistem pemerintahan Demokrasi Berparlimen. (maks: 5 markah)
            Cabaran yang dihadapi Malaysia dalam pelaksanaan sistem pemerintahan demokrasi berparlimen ialah kemunculan golongan radikal.
Selain itu, masalah perpaduan dalam kepelbagaian kaum di Malaysia yang boleh mengugat keharmonian negara. Hal ini kerana, latar belakang ekonomi yang berbeza menyebabkan tahap kematangan rakyat berpolitik dan membuat pilihan masih rendah.
Seterusnya, masalah gejala sosial yang semakin berleluasa pada masa kini seperti peningkatan kadar perlakuan jenayah.
Di samping itu, cabaran lain adalah kebanjiran pendatang asing menyebabkan peluangpekerjaan dalam kalangan warga tempatan menjadi  terhad.
Masalah kemiskinan turut menjadi cabaran dalam pelaksanaan demokrasi berparlimen kerana mewujudkan jurang ekonomi yang berbeza antara kaum.
Era globalisasi kini mendedahkan masyarakat kepada keadaan politik semasa di seluruh dunia . Kemunculan politik perkauman di Malaysia menyebabakan hubungan antara kaum sering dipermainkan oleh golongan yang tidak bertanggungjawab.
Tambahan pula, media massa sering meracuni pemikiran rakyat kerana fahaman politik masyarakat Malaysia yang berbeza dan didominasi oleh golongan elit tertentu.

b)      Apakah langkah-langkah untuk mengatasi cabaran dalam pelaksanaan sistem pemerintahan Demokrasi Berparlimen. (maks: 5 markah)
            Langkah-langkah dalam pelaksanaan sistem pemerintahan demokrasi berparlimen ialah penguatkuasaan undang-undang dengan mengambil tindakan tegas terhadap golongan radikal yang boleh mengancam keamanan dan kemakmuran negara.
            Selain itu, perpaduan dapat diperkukuhkan melalui pengamalan Rukun Negara, penggunaan bahasa kebangsaan dan dasar kebudayaan kebangsaandalam semua aspek serta mewujudkan sistem pendidikan yang sama.
            Seterusnya, gejala sosial dapat ditangani dengan penerapan nilai agama dan pengamalan nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian. kebanjiran pendatang asing dapat dikawal dengan memperketatkan kawalan di sempadan negara.
            Dasar ekonomi yang sama rata antara kaum serta agihan kekayaan tanpa mengira negeri dan politik merupakan langkah yang boleh diambil untuk mengurangkan kadar kemiskinan dalam negara.
Suruhanjaya Komunikasi Malaysia harus tegas menyekat dan menapis unsur-unsur negatif yang disebarkan di media massa dalam arus globalisasi ini.
           
SOALAN  7 (pilihan 2)
Apakah cadangan bagi memantapkan pelaksanaan sistem pemerintahan Demokrasi Berparlimen. (maks: 10 markah)
Cadangan bagi memantapkan pelaksanaan sistem demokrasi berparlimen di Malaysia ialah dengan mengambil kira suara rakyat dalam pilihanraya.
Selain itu, setiap individu perlumematuhi undang-undanguntuk memelihara keamanan negara.
Cadangan seterusnya ialah meningkatkan ilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang supaya dapat melahirkan masyarakat yang mampu bersaing di peringkat antarabangsa sekaligus dapat meningkatkan taraf hidup rakyat. Sebagai rakyat yang patriotik, kita perlulah mengamalkan toleransi, menghormati pemimpin negara dan menyokong usaha kerajaan demi menjamin kedaulatan negara yang berterusan.
Selain itu, sistem demokrasi berparlimen juga dapat dimantapkan dengan mengutamakan rundingan dan membentuk persefahaman bagi mengelakkan pergolakan politik yang lebih serius. Seterusnya, meningkatkan perpaduan kaum dengan memantapkan konsep 1 Malaysia dengan melibatkan program-program yang terdiri daripada pelbagai kaum.
Akhir sekali, menyemarakkan semangat patriotisme melalui pendidikan dengan melibatkan pelajar secara langsung dalam aktiviti kurikulum dan kokurikulum. Hal ini juga dapat meningkatkan semangat jati diri dalam kalangan masyarakat secara amnya.

SOALAN  8
Nyatakan nilai-nilai murni/iktibar/patriotisme daripada sistem pemerintahan demokrasi berparlimen. (maks : 10 markah)
Nilai-nilai dan iktibar daripada pelaksanaan sistem demokrasi berparlimen ialah dengan mempersiapkan diri menerima perubahanyang positif serta berdikari untuk mentadbir negara sendiri. Ekoran itu, kita akan menjadi rakyat yang berani menghadapi cabaran, tidak mudah berputus asa dan rajin berusaha untuk memajukan negara. Selain itu, rakyat Malaysia merupakan orang yang bertanggungjawab memelihara kedaulatan negara agar dapat hidup dengan aman.
            Tambahan pula, kita juga akan lebih memikirkan kepentingan mengekalkan tradisi dan budaya masing-masing serta mengamalkan sikap toleransi kaum dan menerima pandangan orang lain. Demokrasi berparlimen juga membolehkan rakyat bebas untuk menyuarakan pendapat dan memilih pemimpin melalui proses pilihanraya. Rakyat juga bebas memiliki harta dan kekayaan melalui pengagihan ekonomi yang sama rata. Akhir sekali kita juga dapat memelihara institusi kesultanannegara yang diwarisi sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi.

SOALAN  9
Rumusan (maks: 5 markah)
Pengetahuan yang diperoleh ialah pentingnya perpaduan bagi menjamin kemakmuran dan kemajuan negara. Kita juga dapat mengetahui proses ke arah pembentukan sistem pemerintahan demokrasi berparlimen sehingga kini.
Manakala daripada aspek iktibar, kita hendaklah sentiasa berusaha mengekalkan perpaduan demi mengekalkan perpaduan negara. Pemimpin negara masa kini haruslah berusaha lebih gigih dalam mengukuhkan sistem pemerintahan agar rakyat dapat menikmati kehidupan yang lebih sempurna.

Saya berharap kerjasama politik dalam pemerintahan dapat disuburkan lagi bagi memastikan Malaysia mampu menjadi sebuah negara maju menjelang 2020. Selain itu diharapkan semangat kerjasama yang sedia ada tidak diganggu gugat dengan isu-isu sensitif yang boleh menjejaskan keharmonian dan kemajuan negara.

No comments:

Post a Comment