Monday, 8 August 2016

CONTOH KERTAS 3 (SPM(2014))

SIJIL PELAJARAN MALAYSIA 2014                                                             1249/3
SEJARAH
Kertas 3
Tema Umum
TEMA UMUM:       Pembinaan Negara dan Bangsa Ke Arah Kemunculan
Negara Malaysia Berdaulat.

Selepas pembentukan Malaysia pada tahun 1963, jentera pentadbiran kerajaan Malaysia telah diperkemas berasaskan sistem pemerintahan demokrasi berparlimen.
 
 









TUGASAN SPESIFIK
Selepas  pembentukan Malaysia pada tahun 1963, jentera pentadbiran kerajaan telah diperkemas.
Bincangkan tentang Sistem Pemerintahan Demokrasi Berparlimen di Malaysia.

Format

Perincian

Markah Penuh

Pengenalan
1.      Maksud Demokrasi Berparlimen [5 markah]

F1 Rakyat melibatkan diri dalam sistem pemerintahan negara.

F2 Raja-raja Melayu menjadi lambang taat setia rakyat.

F3 Rakyat berpeluang membentuk kerajaan.

F4 Rakyat bebas memilih perwakilan melalui pilihan raya.

F5 Rakyat berhak menyokong kerajaan.

F6 Rakyat mengekalkan kerajaan.

F7 Rakyat menukarkan kerajaan yang sedia ada melalui pilihan
     raya.

F8 Perlembagaan Malaysia menjadi garis panduan sistem
     pemerintahan demokrasi berparlimen

5 Markah

Isi dan Huraian
2.      (a)    Keluhuran  perlembagaan [10 markah]

F1 Prinsip rukun Negara yang ketiga

F2 Keagungan

F3 Ketertinggian undang-undang atau Perlembagaan

 F4 Dilihat pada peruntukkan kuasa parlimen

F5  Parlimen memperoleh kuasa daripada Perlembagaan

F6  Mengatasi YDPA/Parlimen/Jemaah Menteri/Mahkamah

F7 Kedudukan YDPA

F8 YDPA tertakluk kepada Perlembagaan Malaysia

 F9 Kuasa perundangan

F10 Kebebasan asasi

F11 Semua undang-undang  tidak sah jika bercanggah dengan    
       Perlembagaan

F12 Undang-undang negeri mestilah selaras dengan Perlembagaan
       Persekutuan

F13 Perkara 75, undang-undang negeri yang bertentangan dengan
       Perlembagaan Persekutuan terbatal dengan sendiri

 F14 Memperuntukkan kuasa kepada mahkamah

F15 Untuk membatalkan akta yang diluluskan diluar bidang kuasa
       parlimen

F16 Mahkamah berkuasa untuk menentukan kesahihan setiap
       undang-undang

F17 Bagi menjamin keluhuran dan ketertinggian Perlembagaan
       Malaysia

(b)    Kepentingan   perlembagaan [20 Markah]

F1 Menjamin kestabilan sesebuah Negara dengan   
     menentukan rangka dan bentuk pentadbirannya.

F2 Membantu dalam menjamin kecekapan, kejujuran,    
     keadilan, ketelusan serta kelicinan pentadbiran dan  
     pemerintahan sesebuah kerajaan.

F3 Setiap pemimpin memerlukan panduan semasa memerintah   
     supaya pemerintahannya menepati kehendak perlembagaan dan  
     aspirasi rakyat.

F4 Menjamin taat setia rakyat yang tidak berbelah bagi kepada  
     Negara.

F5 Rakyat memegang matlamat yang sama sepaya semangat  
     patriotisme dapat dibentuk.

F6 Perkara 24 perlembagaan Malaysia menyatakan seseorang yang  
     mempunyai kerakyatan Negara lain akan dilucutkan  
     kewarganegaraannya.

F7 Perkara 25 menyatakan bahawa seseorang warganegara boleh
     dilucutkan kerakyatannya jika terbukti tidak taat setia kepada  
     negara ini.

F8 Tujuannya supaya rakyat memberikan sepenuh ketaatan kepada
     tanah air untuk mengekalkan identity Negara dan bangsa
     Malaysia.

F9 Menjamin hak asasi dan kebebasan rakyat di Negara ini.

F10 Setiap warganegara mempunyai hak asasi dan kebebasan
       seperti berpersatuan, beragama dan memiliki harta.

F11 Perkara 153 memperuntukkan Yang di-Pertuan Agong dalam
       menjaga dan memelihara hak istimewa serta kedudukan orang
       Melayu dan bumiputera Sarawak dan Sabah.

F12 Hak istimewa tersebut ialah pemberian jawatan dalam
       perkhidmatan awam, biasiswa, kemudahan pendidikan serta  
       pemberian lesen perniagaan dan perdagangan.

F13 Perkara153 dilaksanakan dengan berhati-hati supaya
       pelaksanaannya tidak mengabaikan kaum-kaum yang lain.
F14 Menjamin kerjasama, kesepakatan, keadilan dan kepentingan
       bersama antara kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri.

F15 Menjadi rujukan utama dalam penggubalan undang-undang
       persekutuan dan negeri.

F16 Dengan cara ini, system pentadbiran Negara dapat
       diselaraskan  tanpa sebarang perbalahan.

F17 Pembahagian ini menjelaskan perlembagaan negeri tidak  
       boleh bercanggah dengan perlembagaan Malaysia.

F18 Menjamin kedudukan hak istimewa orang Melayu dan  
       bumiputera Sarawak dan Sabah tidak dipersoalkan.

F19 Jaminan yang ditetapkan oleh perlembagaan Malaysia
       sebelum Sarawak dan Sabah menyertai persekutuan Malaysia  
       pada tahun 1963.

F20 Kerajaan persekutuan menggunakan senarai kuasanya dalam
       bidang pendidikan dan kesihatan untuk membantu  
       memesatkan pembangunan di negeri Sarawak dan Sabah.

F21 Berlakunya pembangunan yang pesat dalam bidang
       pendidikan dan kesihatan serta perkhidmtan pos, telekom dan   
       polis terutama di kawasan pedalaman.
 
10 Markah

3.      Pindaan Perlembagaan [15 markah]
           
F1 Bertujuan untuk melindugi kepentingan rakyat

F2 Menjaga keselamatan Negara

F3 Melicinkan urusan pentadbiran Negara.

F4 Supaya sentiasa relevan dan sesuai dengan keperluan semasa

F5 Menjadikan perlembagaan sebagai undang-undang yang
     munasabah dan kandungannya dipatuhi oleh rakyat dengan rela  
     hati.

F6 Melarang perkara sensitive dipersoal secara terbuka.

F7 Antara perkara sensitive yang tidak boleh dipersoalkan
     termasuklah pemerintahan beraja, agama Islam, kedudukan
     bahasa Melayu dan hak istimewa orang melayu.

F8 Meluluskan pindaan Akta Hasutan 1970 yang menghadkan  
     seseorang individu daripada bercakap sewenang-wenangnya   
     sehingga menyentuh perkara yang sensitive dan boleh  
     menimbulkan perbalahan antara kaum di Negara ini.

F9 Memelihara keselamatan, ketenteraman dan keharmonian
     masyarakat berbilang kaum di Negara kita.

F10 Antara pindaan besar yang telah dibuat adalah pemansuhan
       imuniti (kekebalan) bagi Yang di-Pertuan Agong dan Raja  
       yang memerintah negeri daripada kesalahan jenayah.

F11 Kaedah Pindaan Pertama

F12 Memerlukan majoriti lebih suara dua per tiga Dewan Parlimen  
       dan persetujuan Majlis Raja-Raja

F13 Tugas dan kuasa Majlis Raja-Raja Melayu

F14 Kewarganegaraan

F15 Keutamaan Yang di-Pertuan Agong dan Raja Permaisuri
       Agong, Raja-Raja dan Yang Dipertua Negeri.

F16 Kedudukan istimewa orang melayu dan bumiputera Sarawak
      dan Sabah.

F17 Perubahan sempadan negeri.

F18 Kaedah Pindaan Kedua

F19 Persetujuan majority lebih suara dua per tiga Dewan Parlimen
       dan kelulusan Yang Dipertua Negeri Sarawak dan Sabah.

F20 Keanggotaan dan bidang kuasa mahkamah Tinngi Sarawak
       dan Sabah

F21 Hak dan kuasa kepada kerajaan negeri tentang kuasa menahan
       kemasukan orang yang bukan dari Sarawak dan Sabah (Akta  
       Imigresen 1961)

F22 Perkara perundangan dan pemerintahan kuasa negeri, agama,
       bahasa dan hak istimewa orang melayu dan bumiputera  
       Sarawak dan Sabah.

F23 Kaedah Pindaan Ketiga

F24 Persetujuan lebih suara dua per tiga Dewan Parlimen

F25 Perkara-perkara yang tidak disebut dalam mana-mana tiga
       kaedah pindaan.

F26 Kaedah Pindaan Keempat

F27 Persetujuan lebih suara Dewan Parlimen

F28 Pindaaan jadual 2, 6 dan 7, bahagian III tentang  
       kewarganegaraan, bentuk sumpah, ikrar, pemilihan dan  
       persaraan ahli Dewan Negara serta persempadanan pilihan
      raya.
F29 Pindaaan perkara 74 dan 76 dalam perlembagaan.

F30 Dalam perkara 74, parlimen boleh membuat atau meminda  
       undang-undang mengenai perkara yang disebut dalam senarai
       persekutuan dan senarai bersama.

F31 Hal yang sama juga boleh dilakukan oleh Dewan Undangan
       Negeri bagi perkara yang berhubung dengan senarai negeri
       atau senarai bersama yang diperuntukkan oleh perlembagaan.

F32 Dalam perkara 76, parlimen boleh membuat undang-undang
      dalam senarai negeri.

F33 Melibatkan pelaksanaan persetiaan, perjanjian atau  
       konvensyen antara persekutan dengan mana-mana Negara lain.
15 Markah

4.      Proses meluluskan undang-undang di Parlimen. [10 markah]

F1 Proses meluluskan undang-undang di Parlimen dicadangkan
     oleh kementerian.

F2 Penggubalan rang undang-undang oleh Jabatan Peguam Negara

F3 Pembacaan pertama di Dewan Negara

F4 Pembacaan tajuk rang undang-undang sahaja

F5 Pembacaan kedua di Dewan Rakyat dan rang undang-undang  
     dibahaskan

F6 Perbincangan secara terperinci tentang rang undang-undang
     pada peringkat jawatankuasa di Dewan Rakyat

F7 Pembacaan ketiga di Dewan Rakyat

F8 Rang undang-undang dibahaskan semula sebelum diluluskan
     untuk dikemukakan ke Dewan Negara

F9 Pembentangan di Dewan Negara menjalankan proses yang  
     sama seperti di Dewan Rakyat

F10 Penyerahan rang undang-undang yang diluluskan oleh Dewan
      Negara kepada Duli Yang Maha Mulia Yang DiPertuan Agong  
      untuk diperkenankan dan di cop mohor

F11 Pewartaan atau pemberitahuan undang-undang dalam warta
       kerajaan     
  
10 Markah

5.      Cara rakyat Malaysia menunjukkan rasa cinta kepada Raja dan Negara. [10 markah]
             
F1       Cinta akan Negara
F2       Setia kepada Negara
F3       Menjaga nama baik Negara
F4       Sanggup berkorban untuk negara
F5       Berani berjuang
F6       Bersemangat Kental
F7       Sanggup mempertahankan maruah negara
F8       Bijak merancang strategi sebelum bertindak
F9       Mengekalkan kedaulatan negara Malaysia
F10     Mengambil iktibar dari peristiwa lalu
F11     Negara kita tanggungjawab kita
F12     Menghargai kemerdekaan negara kita
F13     Sepakat dalam perjuangan
F14     Ketabahan menghadapi cabaran mempertahankan hak
           bangsa

F15     Bersyukur dengan kemerdekaan Malaysia
F16     Berbangga sebagai rakyat Malaysia
F17     Berbangga dengan Aset Negara
F18     Berpegang teguh kepada nilai sejagat
F19     Menyokong perubahan yang membawa kebaikan
F20     Menghormati keluhuran perlembagaan
F21     Menghormati kedaulatan undang-undang
F22     Mematuhi peraturan
F23     Bangga kejayaan Malaysia di peringkat dunia
F24     Bangga dengan keunikan negara
F25     Bangga sebagai rakyat Malaysia
F26     Bangga dengan kepelbagaian bahasa dan budaya
F27     Menyanjung warisan bangsa
F28     Memartabatkan bahasa kebangsaan
F29     Bersemangat Kekitaan.
F30     Menghormati lambang-lambang negara
F31     Kekayaan negara dinikmati bersama
F32     Menghargai perjuangan tokoh tanah air
F33     Menghormati Raja dan Pemimpin Negara
F34      Sedia berubah ke arah kemajuan negara
F35      Tolak ansur dalam menghadapi konflik
F35      Menyokong dasar-dasar kerajaan
F36      Menolak amalan rasuah.
10 Markah

6.      Kejayaan yang dicapai oleh Malaysia melalui pengamalan sistem demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan. [10 markah]
  
F1        Mewujudkan kerajaan yang adil
F2        Mempertahankan kedaulatan Negara
F3        Menjamin kesejahteraan Negara
F4        Perbalahan kaum dapat dielakkan
F5        Menjamin kemakmuran ekonomi
F6        Melahirkan rakyat yang kreatif dan inovatif
F7        Mengekalkan keamanan Negara
F8        Kerajaan yang dipilih rakyat melalui pilihanraya
F9        Mengekalkan institusi beraja
F10      Menjamin kestabilan politik.
F11      Mengukuhkan perpaduan kaum
F12      Menjamin kemajuan negara
F13      Meningkatkan imej negara
F14      Menggalakkan pelaburan
F15      Meluaskan pasaran
F16      Menggalakkan pertukaran teknologi
F17      Taraf pendidikan berstatus global
10 Markah

Pilihan 1
Soalan 7
a)      Cabaran yang dihadapi Malaysia dalam pelaksanaan sistem pemerintahan Demokrasi Berparlimen.                                                      [5 markah]

F1        Kemunculan golongan radikal

F2        Masalah perpaduan dalam kepelbagaian kaum
H2a     Latar belakang ekonomi yang berbeza
H3b     Tahap kematangan rakyat berpolitik dan membuat pilihan  
 masih rendah

F3        Masalah gejala sosial
H3a     Peningkatan kadar perlakuan jenayah

F4        Kebanjiran pendatang asing
H4a     Peluang pekerjaan dalam kalangan warga tempatan menjadi
terhad

F5        Masalah kemiskinan
H5a     Jurang ekonomi yang berbeza antara kaum

F6        Media massa sering meracuni pemikiran rakyat
H6a     Fahaman politik masyarakat Malaysia yang berbeza
H6b     Didominasi oleh golongan elit tertentu

F7        Era globalisasi
H7a     Politik perkauman
H7b     Hubungan antara kaum sering dipermainkan oleh golongan
            tidak bertanggungjawab
           
            Mana-mana jawapan yang munasabah
[Mana-mana 5 isi X 1m]

b)     Langkah-langkah untuk mengatasi cabaran dalam pelaksanaan sistem pemerintahan Demokrasi Berparlimen                                                                                                                            [5 markah]

F1        Penguatkuasaan undang-undang
H2a     Tindakan tegas terhadap golongan radikal

F2        Pengamalan Rukun Negara

F3        Penerapan nilai-nilai murni dan nilai agama

F4        Memperketatkan kawalan di sempadan

F5        Dasar ekonomi yang sama rata
H5a     Agihan kekayaan tanpa mengira negeri dan politik

F6        Suruhanjaya Komunikasi Malaysia harus tegas menyekat dan menapis unsur-unsur negatif

Mana-mana jawapan yang munasabah
[Mana-mana 5 isi X 1 markah]


Pilihan 2
Soalan 7
Cadangan bagi memantapkan pelaksanaan sistem pemerintahan demokrasi berparlimen di Malaysia? [10 markah]                                                                                                                                                                 
F1        Mengambilkira pandangan rakyat

F2        Mematuhi undang-undang

F3        Meningkatkan ilmu pengetahuan

F4        Meningkatkan taraf hidup rakyat

F5        Mengamalkan toleransi

F6        Menghormati pemimpin negara

F7        Menyokong usaha kerajaan

F10      Mengutamakan rundingan

F11      Membentuk persefahaman

F12      Memantapkan konsep 1 Malaysia

F13      Menyemarakkan semangat patriotisme

F14      Meningkatkan semangat jati diri      
            Mana-mana jawapan yang munasabah
[Mana-mana 10 isi X 1 markah]


10 Markah

Pilihan 3
Soalan 7
Cara melahirkan warganegara Malaysia yang patriotik.  [10 markah]

F1        Program Latihan Khidmat Negara

F2        Mewajibkan Sejarah sebagai mata pelajaran wajib  
lulus

F3        Sekolah mengadakan aktiviti ko-akademik

F4        Sambutan Bulan Kemerdekaan

F5        Nyanyian lagu-lagu patriotik

F6        Menghayati Rukun Negara

F7        Kempen mencintai negara

F8        Mewajibkan penglibatan murid dalam kegiatan  
badan beruniform

F9        Mempergiat aktiviti kebudayaan kebangsaan

F10      Menghayati konsep 1 Malaysia

F11      Menghargai perjuangan pemimpin-pemimpin
 terdahulu

F12      Meneruskan perjuangan pemimpin

F13      Membeli barangan buatan Malaysia
Mana-mana jawapan yang munasabah.
[Mana-mana 10 isi X 1 markah]







10 Markah

Soalan 8
Nilai-nilai murni dan iktibar daripada sistem pemerintahan Demokrasi Berparlimen. [10 markah]                                                                                                                                                                              
F1        Mempersiapkan diri menerima perubahan yang
positif

F2        Berdikari

F3        Berani menghadapi cabaran

F4        Tidak mudah berputus asa

F5        Rajin berusaha

F6        Memelihara kedaulatan negara

F7        Mengekalkan tradisi

F8        Mengamalkan sikap toleransi kaum

F9        Menerima pandangan orang lain

F10      Bebas menyuarakan pendapat

F11      Memilih pemimpin melalui proses pilihanraya

F12      Rakyat bebas memiliki harta

F13      Pengagihan ekonomi yang sama rata

F14      Memelihara institusi kesultanan
           
            Mana-mana jawapan yang munasabah
[Mana-mana 10 isi X 1markah]











10 Markah

Soalan 9

Rumusan
·         Pengetahuan
           
F1        Pentingnya perpaduan

F2        Mengetahui proses ke arah pembentukan sistem pemerintahan demokrasi berparlimen

·         Iktibar

F3        Sentiasa berusaha mengekalkan perpaduan

F4        Pemimpin haruslah berusaha lebih gigih mengukuhkan sistem pentadbiran

·         Harapan
F5        Kerjasama politik dalam pemerintahan dapat disuburkan

F6        Semangat kerjasama yang sedia ada tidak diganggu gugat

            Mana-mana jawapan yang munasabah
[Mana-mana 5 isi X 1 markah]



No comments:

Post a Comment