SIJIL PELAJARAN MALAYSIA 2014 1249/3
SEJARAH
Kertas 3
Tema Umum
|
TUGASAN SPESIFIK
Selepas pembentukan Malaysia pada tahun 1963, jentera
pentadbiran kerajaan telah diperkemas.
Bincangkan tentang
Sistem Pemerintahan Demokrasi Berparlimen di Malaysia.
Format
|
Perincian
|
Markah
Penuh
|
Pengenalan
|
1.
Maksud
Demokrasi Berparlimen [5 markah]
F1 Rakyat melibatkan
diri dalam sistem pemerintahan negara.
F2 Raja-raja Melayu
menjadi lambang taat setia rakyat.
F3 Rakyat berpeluang
membentuk kerajaan.
F4 Rakyat bebas memilih
perwakilan melalui pilihan raya.
F5 Rakyat berhak
menyokong kerajaan.
F6 Rakyat mengekalkan
kerajaan.
F7 Rakyat menukarkan
kerajaan yang sedia ada melalui pilihan
raya.
F8 Perlembagaan
Malaysia menjadi garis panduan sistem
pemerintahan demokrasi berparlimen
|
5 Markah
|
Isi
dan Huraian
|
2. (a)
Keluhuran perlembagaan [10
markah]
F1
Prinsip rukun Negara yang ketiga
F2
Keagungan
F3
Ketertinggian undang-undang atau Perlembagaan
F4 Dilihat pada peruntukkan kuasa parlimen
F5 Parlimen memperoleh kuasa daripada
Perlembagaan
F6 Mengatasi YDPA/Parlimen/Jemaah
Menteri/Mahkamah
F7
Kedudukan YDPA
F8
YDPA tertakluk kepada Perlembagaan Malaysia
F9 Kuasa perundangan
F10
Kebebasan asasi
F11
Semua undang-undang tidak sah jika
bercanggah dengan
Perlembagaan
F12
Undang-undang negeri mestilah selaras dengan Perlembagaan
Persekutuan
F13
Perkara 75, undang-undang negeri yang bertentangan dengan
Perlembagaan Persekutuan terbatal
dengan sendiri
F14 Memperuntukkan kuasa kepada mahkamah
F15
Untuk membatalkan akta yang diluluskan diluar bidang kuasa
parlimen
F16
Mahkamah berkuasa untuk menentukan kesahihan setiap
undang-undang
F17
Bagi menjamin keluhuran dan ketertinggian Perlembagaan
Malaysia
(b) Kepentingan perlembagaan [20 Markah]
F1 Menjamin kestabilan sesebuah Negara dengan
menentukan
rangka dan bentuk pentadbirannya.
F2 Membantu dalam menjamin kecekapan, kejujuran,
keadilan,
ketelusan serta kelicinan pentadbiran dan
pemerintahan
sesebuah kerajaan.
F3 Setiap pemimpin memerlukan panduan semasa
memerintah
supaya
pemerintahannya menepati kehendak perlembagaan dan
aspirasi
rakyat.
F4 Menjamin taat setia rakyat yang tidak berbelah
bagi kepada
Negara.
F5 Rakyat memegang matlamat yang sama sepaya
semangat
patriotisme
dapat dibentuk.
F6 Perkara 24 perlembagaan Malaysia menyatakan
seseorang yang
mempunyai
kerakyatan Negara lain akan dilucutkan
kewarganegaraannya.
F7 Perkara 25 menyatakan bahawa seseorang
warganegara boleh
dilucutkan
kerakyatannya jika terbukti tidak taat setia kepada
negara
ini.
F8 Tujuannya supaya rakyat memberikan sepenuh
ketaatan kepada
tanah air
untuk mengekalkan identity Negara dan bangsa
Malaysia.
F9 Menjamin hak asasi dan kebebasan rakyat di Negara
ini.
F10 Setiap warganegara mempunyai hak asasi dan
kebebasan
seperti
berpersatuan, beragama dan memiliki harta.
F11 Perkara 153 memperuntukkan Yang di-Pertuan Agong
dalam
menjaga
dan memelihara hak istimewa serta kedudukan orang
Melayu
dan bumiputera Sarawak dan Sabah.
F12 Hak istimewa tersebut ialah pemberian jawatan
dalam
perkhidmatan
awam, biasiswa, kemudahan pendidikan serta
pemberian
lesen perniagaan dan perdagangan.
F13 Perkara153 dilaksanakan dengan berhati-hati
supaya
pelaksanaannya
tidak mengabaikan kaum-kaum yang lain.
F14 Menjamin kerjasama, kesepakatan, keadilan dan
kepentingan
bersama
antara kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri.
F15 Menjadi rujukan utama dalam penggubalan
undang-undang
persekutuan
dan negeri.
F16 Dengan cara ini, system pentadbiran Negara dapat
diselaraskan tanpa sebarang perbalahan.
F17 Pembahagian ini menjelaskan perlembagaan negeri
tidak
boleh bercanggah dengan perlembagaan
Malaysia.
F18 Menjamin kedudukan hak istimewa orang Melayu dan
bumiputera
Sarawak dan Sabah tidak dipersoalkan.
F19 Jaminan yang ditetapkan oleh perlembagaan
Malaysia
sebelum
Sarawak dan Sabah menyertai persekutuan Malaysia
pada
tahun 1963.
F20 Kerajaan persekutuan menggunakan senarai
kuasanya dalam
bidang
pendidikan dan kesihatan untuk membantu
memesatkan
pembangunan di negeri Sarawak dan Sabah.
F21 Berlakunya pembangunan yang pesat dalam bidang
pendidikan
dan kesihatan serta perkhidmtan pos, telekom dan
polis
terutama di kawasan pedalaman.
|
10 Markah
|
3. Pindaan Perlembagaan [15 markah]
F1 Bertujuan untuk melindugi kepentingan rakyat
F2 Menjaga keselamatan Negara
F3 Melicinkan urusan pentadbiran Negara.
F4 Supaya sentiasa relevan dan sesuai dengan
keperluan semasa
F5 Menjadikan perlembagaan sebagai undang-undang
yang
munasabah
dan kandungannya dipatuhi oleh rakyat dengan rela
hati.
F6 Melarang perkara sensitive dipersoal secara
terbuka.
F7 Antara perkara sensitive yang tidak boleh
dipersoalkan
termasuklah
pemerintahan beraja, agama Islam, kedudukan
bahasa
Melayu dan hak istimewa orang melayu.
F8 Meluluskan pindaan Akta Hasutan 1970 yang
menghadkan
seseorang
individu daripada bercakap sewenang-wenangnya
sehingga
menyentuh perkara yang sensitive dan boleh
menimbulkan
perbalahan antara kaum di Negara ini.
F9 Memelihara keselamatan, ketenteraman dan
keharmonian
masyarakat
berbilang kaum di Negara kita.
F10 Antara pindaan besar yang telah dibuat adalah
pemansuhan
imuniti
(kekebalan) bagi Yang di-Pertuan Agong dan Raja
yang
memerintah negeri daripada kesalahan jenayah.
F11 Kaedah Pindaan Pertama
F12 Memerlukan majoriti lebih suara dua per tiga
Dewan Parlimen
dan
persetujuan Majlis Raja-Raja
F13 Tugas dan kuasa Majlis Raja-Raja Melayu
F14 Kewarganegaraan
F15 Keutamaan Yang di-Pertuan Agong dan Raja
Permaisuri
Agong,
Raja-Raja dan Yang Dipertua Negeri.
F16 Kedudukan istimewa orang melayu dan bumiputera
Sarawak
dan Sabah.
F17 Perubahan sempadan negeri.
F18 Kaedah Pindaan Kedua
F19 Persetujuan majority lebih suara dua per tiga
Dewan Parlimen
dan
kelulusan Yang Dipertua Negeri Sarawak dan Sabah.
F20 Keanggotaan dan bidang kuasa mahkamah Tinngi
Sarawak
dan
Sabah
F21 Hak dan kuasa kepada kerajaan negeri tentang
kuasa menahan
kemasukan
orang yang bukan dari Sarawak dan Sabah (Akta
Imigresen
1961)
F22 Perkara perundangan dan pemerintahan kuasa
negeri, agama,
bahasa
dan hak istimewa orang melayu dan bumiputera
Sarawak
dan Sabah.
F23 Kaedah Pindaan Ketiga
F24 Persetujuan lebih suara dua per tiga Dewan
Parlimen
F25 Perkara-perkara yang tidak disebut dalam
mana-mana tiga
kaedah
pindaan.
F26 Kaedah Pindaan Keempat
F27 Persetujuan lebih suara Dewan Parlimen
F28 Pindaaan jadual 2, 6 dan 7, bahagian III tentang
kewarganegaraan,
bentuk sumpah, ikrar, pemilihan dan
persaraan
ahli Dewan Negara serta persempadanan pilihan
raya.
F29 Pindaaan perkara 74 dan 76 dalam perlembagaan.
F30 Dalam perkara 74, parlimen boleh membuat atau
meminda
undang-undang
mengenai perkara yang disebut dalam senarai
persekutuan
dan senarai bersama.
F31 Hal yang sama juga boleh dilakukan oleh Dewan
Undangan
Negeri
bagi perkara yang berhubung dengan senarai negeri
atau
senarai bersama yang diperuntukkan oleh perlembagaan.
F32 Dalam perkara 76, parlimen boleh membuat
undang-undang
dalam
senarai negeri.
F33 Melibatkan pelaksanaan persetiaan, perjanjian
atau
konvensyen
antara persekutan dengan mana-mana Negara lain.
|
15 Markah
|
|
|
4. Proses
meluluskan undang-undang di Parlimen. [10 markah]
F1 Proses meluluskan undang-undang
di Parlimen dicadangkan
oleh kementerian.
F2 Penggubalan rang undang-undang
oleh Jabatan Peguam Negara
F3 Pembacaan pertama di Dewan
Negara
F4 Pembacaan tajuk rang
undang-undang sahaja
F5 Pembacaan kedua di Dewan Rakyat
dan rang undang-undang
dibahaskan
F6 Perbincangan secara terperinci
tentang rang undang-undang
pada peringkat jawatankuasa di Dewan
Rakyat
F7 Pembacaan ketiga di Dewan
Rakyat
F8 Rang undang-undang dibahaskan
semula sebelum diluluskan
untuk dikemukakan ke Dewan Negara
F9 Pembentangan di Dewan Negara
menjalankan proses yang
sama seperti di Dewan Rakyat
F10 Penyerahan rang undang-undang
yang diluluskan oleh Dewan
Negara kepada Duli Yang Maha Mulia Yang
DiPertuan Agong
untuk diperkenankan dan di cop mohor
F11 Pewartaan atau pemberitahuan
undang-undang dalam warta
kerajaan
|
10 Markah
|
|
5. Cara
rakyat Malaysia menunjukkan rasa cinta kepada Raja dan Negara. [10 markah]
F1
Cinta akan Negara
F2
Setia kepada Negara
F3
Menjaga nama baik Negara
F4
Sanggup berkorban untuk negara
F5 Berani
berjuang
F6
Bersemangat Kental
F7
Sanggup mempertahankan maruah negara
F8
Bijak merancang strategi sebelum bertindak
F9
Mengekalkan kedaulatan negara Malaysia
F10
Mengambil iktibar dari peristiwa lalu
F11
Negara kita tanggungjawab kita
F12
Menghargai kemerdekaan negara kita
F13
Sepakat dalam perjuangan
F14 Ketabahan menghadapi cabaran
mempertahankan hak
bangsa
F15
Bersyukur dengan kemerdekaan Malaysia
F16
Berbangga sebagai rakyat Malaysia
F17
Berbangga dengan Aset Negara
F18
Berpegang teguh kepada nilai sejagat
F19
Menyokong perubahan yang membawa kebaikan
F20
Menghormati keluhuran perlembagaan
F21
Menghormati kedaulatan undang-undang
F22
Mematuhi peraturan
F23
Bangga kejayaan Malaysia di peringkat dunia
F24
Bangga dengan keunikan negara
F25
Bangga sebagai rakyat Malaysia
F26
Bangga dengan kepelbagaian bahasa dan budaya
F27
Menyanjung warisan bangsa
F28
Memartabatkan bahasa kebangsaan
F29
Bersemangat Kekitaan.
F30
Menghormati lambang-lambang negara
F31
Kekayaan negara dinikmati bersama
F32
Menghargai perjuangan tokoh tanah air
F33
Menghormati Raja dan Pemimpin Negara
F34
Sedia berubah ke arah kemajuan negara
F35
Tolak ansur dalam menghadapi konflik
F35
Menyokong dasar-dasar kerajaan
F36
Menolak amalan rasuah.
|
10 Markah
|
|
6. Kejayaan yang dicapai oleh Malaysia
melalui pengamalan sistem demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan. [10
markah]
F1 Mewujudkan
kerajaan yang adil
F2 Mempertahankan
kedaulatan Negara
F3 Menjamin
kesejahteraan Negara
F4 Perbalahan
kaum dapat dielakkan
F5 Menjamin
kemakmuran ekonomi
F6 Melahirkan
rakyat yang kreatif dan inovatif
F7 Mengekalkan
keamanan Negara
F8 Kerajaan
yang dipilih rakyat melalui pilihanraya
F9 Mengekalkan
institusi beraja
F10 Menjamin
kestabilan politik.
F11 Mengukuhkan
perpaduan kaum
F12 Menjamin
kemajuan negara
F13 Meningkatkan
imej negara
F14 Menggalakkan
pelaburan
F15 Meluaskan
pasaran
F16 Menggalakkan
pertukaran teknologi
F17 Taraf
pendidikan berstatus global
|
10
Markah
|
|
Pilihan 1
Soalan 7
a)
Cabaran
yang dihadapi Malaysia dalam pelaksanaan sistem pemerintahan Demokrasi
Berparlimen.
[5 markah]
F1 Kemunculan golongan radikal
F2 Masalah perpaduan dalam kepelbagaian
kaum
H2a Latar belakang ekonomi yang berbeza
H3b Tahap kematangan rakyat berpolitik dan
membuat pilihan
masih rendah
F3 Masalah gejala sosial
H3a Peningkatan kadar perlakuan jenayah
F4 Kebanjiran pendatang asing
H4a Peluang pekerjaan dalam kalangan warga
tempatan menjadi
terhad
F5 Masalah kemiskinan
H5a Jurang ekonomi yang berbeza antara kaum
F6 Media massa sering meracuni pemikiran
rakyat
H6a Fahaman politik masyarakat Malaysia yang
berbeza
H6b Didominasi oleh golongan elit tertentu
F7 Era globalisasi
H7a Politik perkauman
H7b Hubungan antara kaum sering dipermainkan
oleh golongan
tidak bertanggungjawab
Mana-mana jawapan yang
munasabah
[Mana-mana
5 isi X 1m]
b)
Langkah-langkah
untuk mengatasi cabaran dalam pelaksanaan sistem pemerintahan Demokrasi
Berparlimen [5 markah]
F1 Penguatkuasaan undang-undang
H2a Tindakan tegas terhadap golongan radikal
F2 Pengamalan Rukun Negara
F3 Penerapan nilai-nilai murni dan nilai
agama
F4 Memperketatkan kawalan di sempadan
F5 Dasar ekonomi yang sama rata
H5a Agihan kekayaan tanpa mengira negeri dan
politik
F6 Suruhanjaya Komunikasi Malaysia harus
tegas menyekat dan menapis unsur-unsur negatif
Mana-mana
jawapan yang munasabah
[Mana-mana 5 isi X 1
markah]
|
|
|
Pilihan 2
Soalan 7
Cadangan bagi memantapkan pelaksanaan sistem
pemerintahan demokrasi berparlimen di Malaysia? [10 markah]
F1 Mengambilkira pandangan rakyat
F2 Mematuhi undang-undang
F3 Meningkatkan ilmu pengetahuan
F4 Meningkatkan taraf hidup rakyat
F5 Mengamalkan toleransi
F6 Menghormati pemimpin negara
F7 Menyokong usaha kerajaan
F10 Mengutamakan rundingan
F11 Membentuk persefahaman
F12 Memantapkan konsep 1 Malaysia
F13 Menyemarakkan semangat patriotisme
F14 Meningkatkan semangat jati diri
Mana-mana jawapan yang munasabah
[Mana-mana 10 isi X 1 markah]
|
10 Markah
|
|
Pilihan 3
Soalan 7
Cara melahirkan warganegara Malaysia yang patriotik. [10 markah]
F1 Program Latihan Khidmat Negara
F2 Mewajibkan Sejarah sebagai mata
pelajaran wajib
lulus
F3 Sekolah mengadakan aktiviti
ko-akademik
F4 Sambutan Bulan Kemerdekaan
F5 Nyanyian lagu-lagu patriotik
F6 Menghayati Rukun Negara
F7 Kempen mencintai negara
F8 Mewajibkan penglibatan murid dalam
kegiatan
badan beruniform
F9 Mempergiat aktiviti kebudayaan
kebangsaan
F10 Menghayati konsep 1 Malaysia
F11 Menghargai perjuangan pemimpin-pemimpin
terdahulu
F12 Meneruskan perjuangan pemimpin
F13 Membeli barangan buatan Malaysia
Mana-mana jawapan yang munasabah.
[Mana-mana 10 isi X 1 markah]
|
10 Markah
|
|
Soalan 8
Nilai-nilai murni dan iktibar daripada sistem pemerintahan
Demokrasi Berparlimen. [10 markah]
F1 Mempersiapkan diri menerima perubahan
yang
positif
F2 Berdikari
F3 Berani menghadapi cabaran
F4 Tidak mudah berputus asa
F5 Rajin berusaha
F6 Memelihara kedaulatan negara
F7 Mengekalkan tradisi
F8 Mengamalkan sikap toleransi kaum
F9 Menerima pandangan orang lain
F10 Bebas menyuarakan pendapat
F11 Memilih pemimpin melalui proses
pilihanraya
F12 Rakyat bebas memiliki harta
F13 Pengagihan ekonomi yang sama rata
F14 Memelihara institusi kesultanan
Mana-mana
jawapan yang munasabah
[Mana-mana 10 isi X 1markah]
|
10 Markah
|
|
Soalan 9
Rumusan
·
Pengetahuan
F1 Pentingnya perpaduan
F2 Mengetahui proses ke arah pembentukan
sistem pemerintahan demokrasi berparlimen
·
Iktibar
F3 Sentiasa berusaha mengekalkan
perpaduan
F4 Pemimpin haruslah berusaha lebih gigih
mengukuhkan sistem pentadbiran
·
Harapan
F5 Kerjasama politik dalam pemerintahan
dapat disuburkan
F6 Semangat kerjasama yang sedia ada
tidak diganggu gugat
Mana-mana
jawapan yang munasabah
[Mana-mana 5 isi X 1 markah]
|
|
No comments:
Post a Comment