SEJARAH KERTAS 2-1249/2 SPM 2016
PENJELASAN TENTANG TEKNIK DAN KAEDAH MENJAWAB SOALAN STRUKTUR DAN
ESEI
1.
Baca dan fahami soalan dengan teliti
Baca dan fahami soalan dengan teliti
2. Gariskan kata tugas dan kata kunci ( sama ada soalan
struktur dan esei)
3. Bina kerangka isi terutamanya bagi soalan esei.
|
1.
Kata Kunci
|
PERTANIAN AGRARIA
|
|
2.
Kata Tugas
|
SUMBANGAN PERTANIAN
|
|
3.
Fakta/isi
|
KEMUDAHAN
INFRASTRUKTUR
|
|
4.
Kategori jawapan
|
EKONOMI
|
4. Ketogori jawapan terdiri daripada.
4.1
|
Politik- Kejatuhan kerajaan, pentadbiran, hubungan antarabangsa, Malayan
Union
4.2 Ekonomi- Perdagangan,
Entreport, pelabuhan , bijih timah, dwi ekonomi
4.3 Sosial- Perpaduan,
pendidikan, hubungan antara kaum, agama
5. Setiap Jawapan yang memerlukan huraian ringkas ( struktur) dan
huraian panjang bagi (esei)
Mestilah mengandungi aspek
berikut : KBAT
-
Untuk satu ayat bagi struktur
|
Siapa : Dimensi
Saya, Kita, Pemimpin, generasi muda, Belia
|
Tindakan:Isi/Fakta
Kerjasama, Patuh kpd perundangan, Berkorban
|
Penyambut(KATA HUBUNG) :
Demi, untuk.
Supaya, Demi
|
Kesan:
Kepada masyarakat dan negara
|
6. Bagi jawapan yang cemerlang untuk esei :
|
1.
Ayat Isi/Fakta
|
Mestilah
mengandungi isi penting/fakta yang
sesuai dan betul dalam ayat yang pertama
|
|
2. Ayat Huraian
|
Mestilah Mengandungi
huraian fakta :
( Dalam huraian ini mestilah
siapa+Tindakan+Penyambut+Kesan kpd masyarakat dan negara umumnya. ( harapan
anda masa depan negara)
|
|
3. Ayat Contoh
|
Mestilah menyatakan
contoh yang sesuai dengan isi yang dikemukakan sekurangnya satu contoh sudah
memadai.
|
|
|
|
7. Bagi soalan yang mahukan langkah/usaha/cara/bagaimana-Jawapan
mestilah ada perkataan haruslah, mestilah, hendaklah,perlulah
8. Bagi soalan yang mahukan pengajaran, iktibar dan nilai-Jawapan
mestilah ada dimensi KITA haruslah, mestilah,
hendaklah,perlulah.
9. Panjang dan pendek sesuatu jawapan bergantung kepada peruntukan
markah.
10. Pemberian fakta yang lebih daripada peruntukan markah amat
digalakkan kerana ianya merupakan satu bonus untuk mendapat markah yang lebih
tinggi.
11. Setiap permulaan jawapan yang baru calon perlulah mulakan menulis di
muka surat yang baru dalam buku jawapan semasa peperiksaan.
PENGGUNAAN PENANDA WACANA
UNTUK ESEI KERTAS 2:
Selain itu, Tambahan pula, Seterusnya, Di
samping itu, dan akhir sekali.
1.
Aspek yang perlu ada dalam jawapan esei KBAT
secara terperinci :
( Untuk mendapat
markah cemerlang]
|
Ayat
1
|
-Merupakan
ayat isi yang terdiri daripada Intro ringkas + Dimensi ( Siapa ) Fakta/Isi
|
|
Ayat
2
|
-Merupakan
ayat huraian yang terdiri daripada
a. Bakpogak? Tanya isi – Jawapanya dipanggil
huraian 1
b. Lagu mano gak tu? Tanya Isi-Jawapanya
dipanggil
huraian isi 2 ( Boleh gabung antara 2
huraian dengan
mengunakan perkataan DAN.
|
|
Ayat
3
|
-Merupakan
ayat contoh yang berkaitan dengan isi secara
tidak langsung
-Calon
perlu ingat bahawa untuk mengukuhkan lagi jawapan calon perlu menyatakan
ending( kata kunci dalam soalan- di bahagian belakang ayat contoh.
|
PAKEJ
JAWAPAN ESEI KBAT:
|
INTRO
dalam soalan
|
SIAPA
terlibat
|
MESTILAH....
Seruan
|
“ME.......”
Kata
kerja
|
FAKTA/ISI
Hafal
Fakta KBAT
|
KATA
HUBUNG
Demi
Supaya
Untuk
Agar
|
KESAN
Apa?
|
SATU
CONTOH
Berkait
dengan isi
|
ENDING-
KATA
KUNCI
Pelengkap
perkataan akhir
|
MASYARAKAT
NEGARA
Harapan
masa depan
|
PAKEJ JAW 2016 GALUS
|
KERJASAMA,
|
PERPADUAN,
|
DAN
|
BERKORBAN
|
BAHAN –BAHAN RUJUKAN YANG BOLEH DIBAWA MASUK UNTUK
MENJAWAB KERTAS SEJARAH 3
·
Buku teks
Buku teks
·
Bahan internet
·
Buku nota /nota murid
·
Panduan menulis jawapan
·
Buku-buku rujukan
·
Buletin/Majalah berkaitan
·
Lain-lain bahan bercetak atau bertulis
BAHAN YANG DILARANG DIBAWA MASUK KE DALAM DEWAN
PEPERIKSAAN
·
SEBARANG PERANTI ELEKTRONIK
·
HAND PHONE/IPAD/GAJET YANG LAIN
CONTOH
SOALAN ESEI
11. Sejak
merdeka, Malaysia telah menyertai pertubuhan serantau iaitu ASA,
MAPHILINDO
dan ASEAN.
(a) Jelaskan faedah yang diperoleh Malaysia
dengan menyertai pertubuhan serantau
tersebut?
[6
markah]
(a)
Nyatakan sumbangan yang diberikan oleh Malaysia
dalam ASEAN.
[6
markah]
(c) (i) Wajarkah Zon, Aman, Bebas dan Berkecuali
atau ZOPFAN diterima pakai oleh
negara-negara ASEAN? Berikan alasan anda.
[4 markah]
(ii)
Cadangkan usaha-usaha yang boleh
dilakukan oleh pemimpin negara ASEAN
untuk
menjadi pertubuhan serantau yang berjaya
dari segi ekonomi.
[4 markah]
|
4 MARKAH
|
4 FAKTA/IS
|
|
6 MARKAH
|
5 FAKTA/ISI
|
|
8 MARKAH
|
8 FAKTA.ISI
|
(ii) Cadangkan usaha-usaha
yang boleh dilakukan oleh pemimpin negara ASEAN
untuk menjadi pertubuhan serantau yang berjaya dari segi
ekonomi.
[4
markah]
|
WAJIB HAFAL BAGI PELAJAR GALUS
|
|
SEMUA SOALAN BERKAITAN KBAT SEJARAH SPM
|
|
1. Berilmu pengetahuan
|
|
2. Cintai Tanah Air
|
|
3. Semangat Kerjasama
|
|
4. Memupuk perpaduan
|
|
5. Inovatif dan Kreatif
|
|
6. Bijaksana
|
|
7. Berwawasan/berpandangan jauh
|
|
8. Mematuhi undang-undang
|
|
9. Rasional
|
|
10. Berfikiran terbuka
|
|
11. Berakhlak mulia
|
|
12.Berdisiplin
|
|
13. Mempunyai jati diri
|
|
14. Tidak mudah putus asa
|
PAKEJ JAWAPAN STRUKTUR :
|
Siapa : Dimensi
Saya, Kita, Pemimpin, generasi muda, Belia
|
Tindakan:Isi/Fakta
Kerjasama, Patuh kpd perundangan, Berkorban
|
Penyambut(KATA HUBUNG) :
Demi, untuk.
Supaya, Demi
|
Kesan:
Kepada
masyarakat dan negara
|
PAKEJ JAWAPAN ESEI KBAT:
|
INTRO
dalam soalan
|
SIAPA
terlibat
|
MESTILAH....
Seruan
|
“ME.......”
Kata
kerja
|
FAKTA/ISI
Hafal
Fakta KBAT
|
KATA
HUBUNG
Demi
Supaya
Untuk
Agar
|
KESAN
Apa?
|
SATU
CONTOH
Berkait
dengan isi
|
ENDING-
KATA
KUNCI
Pelengkap
perkataan akhir
|
MASYARAKAT
NEGARA
Harapan
masa depan
|
![]() |

terima kasih atas penjelasan. Amat berguna untuk ajar murid lemah
ReplyDeleteWho lemah?hey don't judge your self ♥️
DeleteSabar hahahahhaha
Delete❣️
ReplyDelete